Deel dit artikel
-

Emerce eHome & Deco: ‘Internet is pure noodzaak’

Verlichtingsarmaturen online verkopen? Ja, dat kan. Modular Lighting Nederland lanceert binnenkort zelfs een eigen webshop. Dat nieuws zal directeur Arjen Ingenbleek morgen bekendmaken op Emerce eHome & Deco. Ingenbleek zit al enige jaren in de lichtbrance, onder meer als verkoopdirecteur van Forbo Flooring.

Hoe belangrijk is directe verkoop (via internet) voor jullie geworden? Hoe moeilijk is het om interieurproducten online te verkopen?
“Momenteel worden verlichtingsarmaturen van ons online aangeboden door verschillende webshops. Modular speelt hier zelf geen rol in. Consumenten die precies weten wat ze willen hebben, kunnen gericht zoeken en online tot aankoop overgaan, waarbij vaak prijs de belangrijkste reden is om online te bestellen. Soms gaat dat ook mis. De online verschafte informatie is vaak beperkt of vereist specifieke technische kennis. Dat zorgt er soms voor dat consumenten het verkeerde type armatuur aanschaffen. In principe is internet prima geschikt om onze producten aan te bieden, maar dan wel met een beperkt assortiment dat voor consumenten geschikt is. En verschaf voldoende en heldere informatie.”

Welke online middelen zetten jullie tegenwoordig in en welke zijn belangrijk?
“Modular zal binnenkort starten met een eigen webshop, waarbij we samenwerken met geselecteerde dealers. Daar kan de consument terecht voor advies, voor het bezichtigen van onze producten en om de bestelde armaturen af te halen. Uitgangspunt is dat fabrikant en retailer elkaar nodig hebben om de klant te bedienen. Als fabrikant creëren we het platform van de webshop voor ons merk, verschaffen we producten met algemene informatie en advies. De retailers verschaffen op hun beurt showrooms met een goede geografische spreiding, kunnen de eindklant adviseren op hun specifieke situatie en kunnen service en zekerheid bieden.”

Welke onlinekansen liggen er voor de home & decoration markt in het algemeen?
“De Home & Decoration branche in het hoogste segment, is zowel aan fabrikantenzijde als aan de retailzijde behoorlijk conservatief en versnipperd. Internet wordt gezien als een bedreiging en in de ogen van veel retailers is het de verantwoordelijkheid van de fabrikant om die bedreiging te counteren en liefst nog helemaal weg te nemen. Maar die benadering is wat mij betreft achterhaald. Je kunt de consument niet ongestraft beperken in zijn keuzevrijheid. De consument wil ook online kunnen oriënteren en aankopen. En zowel merkfabrikant als retailer moeten zoeken naar mogelijkheden om dat te faciliteren. Je kunt als merkfabrikant niet eens meer zeggen dat internet een kans is. Internet is pure noodzaak.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond