Emerce Retailmediarapport 2025: Non-food rukt op, full-funnel groeit, transparantie blijft knelpunt

Terwijl non-foodspelers groeien, verschuift retailmedia van performance-niche naar full-funnel kanaal. Waarbij upper- en mid-funnel-formaten verrassende resultaten laten zien. Dit en meer blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.
Het Emerce Retailmediarapport 2025 analyseert de huidige ontwikkelingen op de Nederlandse markt en benoemt de belangrijkste marktveranderingen, -cijfers en knelpunten. Het bevat verschillende cases, plaatst cijfers en discussies over attributie in perspectief, geeft inzicht in lessen uit de Verenigde Staten en schetst een beeld van Nederlandse retailmedia-ontwikkelingen voor de komende tijd.
Retailmedia groeien van performance-niche naar full-funnel kanaal. In de praktijk valt op dat upper- en mid-funnel-formaten (display, video, off-site) een sterkere ROAS-boost geven dan Sponsored Products.
Traditioneel gezien zijn het vooral foodpartijen – en specifieker supermarkten – die een voorsprong hebben in retailmedia. Non-food is echter steeds sterker in opkomst. Spelers als Kruidvat, Shell en Coolblue claimen snel groeiende proposities, terwijl HEMA en MediaMarkt hun portfolio’s uitbreiden (Sponsored Brand Ads, +29 instore-screens). Dit maakt het speelveld breder én zal op de komende tijd de food-tarieven drukken, zo is de verwachting.
Knelpunten blijven er echter ook. Zo blijkt dat Europese en Nederlandse retailers nog altijd relatief weinig bereik- en salesdata delen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amazon/Walmart in de Verenigde Staten. Initiatieven als NORM en IAB-standaarden zetten stappen, maar merken blijven terughoudend zolang misattributie en double counting spelen.
Het volledige rapport vind je hier.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond