Deel dit artikel
-

Emerce Update Traffic Metrics

Hoe kan de effectiviteit van online campagnes het best worden gemeten? In de reclamebranche zijn nog steeds geen eenduidige standaarden gedefinieerd voor het meten van het effect, terwijl aan klantzijde hier steeds meer behoefte aan is. In de Emerce Update Traffic Metrics stond centraal wat de juiste business metrics zijn voor online campagnes, hoe deze zijn te meten, hoe deze worden gerapporteerd en vooral ook hoe de resultaten gebruikt kunnen worden om het effect te optimaliseren.

Webcast

Foto's

Powerpoint Presentaties:

Daniel Markus
Arie den Boon
Steve Olechowski 
Jelle Kolleman
Maarten Kaaij
Bas Buesink

Programma

 13.00 Ontvangst en mogelijkheid tot bezoek van de playground

13.30 Opening door dagvoorzitter Marco Derksen

13.35 Inleiding – Daniel Markus (Cemit)

Wat is de stand van zaken rondom web analytics op dit moment? Markus zal dieper ingaan op de verschillende technieken en hun voor- en nadelen. Een volgend aandachtspunt is de implementatie in grote organisaties. Hoe kom je tot een dashboard dat richting geeft bij het monitoren en optimaliseren van marketing en sales resultaten? Ter afsluiting is er een blik op de toekomst. Wat zal de rol zijn van web analytics in 2006 en daarna.

Over de spreker
Daniel Markus is webanalytics consultant. In 2003 richtte hij Cemit op. Deze organisatie verbetert voor klanten het rendement uit het webkanaal. De diensten bestaan uit advies, implementatie en onderzoek. De voornaamste onderzoeksmethode is web traffic analyse. Daniël heeft veel ervaring in dit jonge vakgebied. Hij werkt onder andere voor ANWB en ENECO. Daarnaast verzorgt hij workshops en lezingen. Verder is hij actief lid van de research committee van de Web Analytics Association.

14.00 Effectiviteit van online campagnes – Arie den Boon (Daphne Communication Management)

Daphne heeft het trackingonderzoek D-TRACK ontwikkeld waarmee adverteerders inzicht krijgen in de effecten van reclamecampagnes. Uniek aan de methodiek van Daphne is de koppeling van effecten aan bereik. Hierdoor zien adverteerders nog tijdens de campagne welke media en creatie apart en in combinatie met elkaar het meest effectief en efficiënt zijn. Adverteerders krijgen hiermee de mogelijkheden media en creatie optimaal in te zetten. Uit ervaring is gebleken dat adverteerders hiermee hun campagnebudget tot 30% beter inzetten.

In de presentatie zal Arie den Boon vooral ingaan op de effectiviteit van online advertising in multimediale campagnes.

Over de spreker
Arie den Boon (1947) richtte in 2001 Daphne Communication Management op. Aan de hand van innovatief reclame- en mediaonderzoek geeft Daphne adverteerders stuurinformatie waarmee zij hun campagnes kunnen optimaliseren. Voor de werkwijze van Daphne werd Arie in 2003 onderscheiden met de Hans du Chatinier Award, de vakprijs voor bijzonder mediaonderzoek. Hij kreeg deze onderscheiding al twee keer eerder, onder andere voor het boek ’Media en Reclame’ dat hij met samen met professor Peter Neijens schreef.

Arie werkte eerder bij de Universiteit van Amsterdam waar hij media- en reclameonderzoek ontwikkelde en doceerde. Ook werkte hij in het bedrijfsleven onder andere voor het Media Insitituut, Pink Roccade en Verify Nederland.

14.30 KEYNOTE rss-statistieken – Steve Olechowski (Feedburner)

[ Inhoud presentatie volgt]

Over de spreker
Steve is cofounder and COO of FeedBurner, the market-leading feed management provider. He is a recognized expert in mobile communications and wireless technologies, and has helped many companies implement their strategies in the wireless world.

Steve most recently held Vice President positions in charge of Development, Product Management, and Product Marketing at 724 Solutions Inc. There he was responsible for setting direction for the next generation of device independent, multimodal, and active wireless applications, and working with mobile operators to define their VASP (value added service platform) architectures. Steve’s career spans a number for corporate, consulting and startup experiences including lead technical management roles at Andersen Consulting (now Accenture), Digital Knowledge Assets, and Burning Door LLC. He also co-founded Spyonit.com, the alerting and messaging platform acquired in 2000 by 724 Solutions.

Steve holds a degree in Computer Studies and Economics from Northwestern University in Evanston, Illinois. His insights about the international growth of RSS have been published in a variety of publications including Wired and CNET Japan.

15.00 – 15.30 Pauze

15.30 Case 1- Jelle Kolleman (Redurban)

Interactieve media laten zich erg goed meten door allerlei pakketten en meetsystemen. Opvallend is dat deze pakketten vaak andere cijfers en meetmethoden hanteren. Een ander punt is de dalende CTR van banner campagnes. Als een campagne tegenwoordig 0,5% doorklikt, doe je het goed. Natuurlijk kun je met interruptive uitingen hoger scoren, maar dat levert vaak ook weer meer irritatie. Mensen willen niet klikken. Misschien moeten we dus iets doen met die 99,5% die niet klikt… en wat we daarvan kunnen meten.

Over de spreker
Jelle Kolleman, creative director/partner van Redurban. Online sinds 1995, toen hij één van de eerste internet bureaus van Nederland oprichtte. Sinds 2002 bezig met Redurban, één van de meest bekroonde interactieve reclamebureaus van Nederland. Binnen Redurban houdt hij zich bezig met strategie & creatie voor merken als; Friesche Vlag, Fristi, Verkade, TPG Post, OHRA en Vichy.

16.00 Case 2 – Maarten Kaaij (Postkantoor.nl)

Hoe kun je Search Engine Marketing (SEM) inzetten om je doelgroep te bereiken en hoe meet je de effectiviteit hiervan? Meet je B2B-campagnes op een andere manier dan B2C-campagnes? Maarten legt het uit aan de hand van de SEM-campagnes die hij opzette en uitvoerde voor Bruna.nl (B2C) en Postkantoor.nl (B2B).

Over de spreker
Maarten Kaaij is werkzaam bij Postkantoren BV als projectleider op diverse inter-/extra-/intranet trajecten. Daarnaast is hij als consultant bij bruna.nl werkzaam op het gebied van Search Engine Marketing (SEM). Bij Bruna.nl en Postkantoor.nl wordt SEM prominent ingezet. Hierbij past Maarten zijn natuurkunde-achtergrond: ‘meten is weten’ dagelijks toe.

16.30 Case 3: Uitzending Gemist – Bas Buesink (Publieke Omroep, Kijk- en Luisteronderzoek)

Voor de non-profit-sector is het spel belangrijker dan de knikkers: voor de publieke omroepen is traffic geen middel, maar een doel op zich. Via de Video On Demand-dienst Uitzending Gemist kunnen kijkers op ieder gewenst tijdstip reeds uitgezonden programma’s (nog eens) bekijken. Deze dienst wordt tevens via diverse externe partners beschikbaar gesteld, die voor een substantieel deel van het bereik zorgen. In de complexe en pluriforme omgeving van de publieke omroep is een flexibel en veelzijdig meetinstrument absolute noodzaak om de zeer diverse, soms zelfs tegenstrijdige belangen bij dat bereik te bedienen met bruikbare meetresultaten.

Over de spreker
Bas Buesink (1965) werkt als beleidsadviseur/onderzoeker internet bij de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van Publieke Omroep. Hij is daar sinds 2001 bezig met het opzetten en optimaliseren van het onderzoek naar het gebruik van het webaanbod van de publieke omroepen. Daarnaast is hij lid van de technische commissie van de Stichting Internetreclame, een joint industry committee met als doel een nationaal bereiksonderzoek te creëren dat zich moet ontwikkelen tot de standaard voor alle betrokken partijen.

17.00 – 18.00 Borrel

Lokatie: de Rode Hoed, Amsterdam

 

Routebeschrijving

Per auto
U kunt uw auto het beste parkeren in parkeergarage De Kolk, kijk hier voor een exacte routebeschrijving naar de parkeergarage

Per openbaar vervoer
De Rode Hoed ligt in het centrum van Amsterdam, ongeveer 10 minuten lopen van het Centraal Station. Door haar centrale ligging is De Rode Hoed goed bereikbaar per openbaar vervoer. Het openbaar vervoer biedt diverse mogelijkheden:
Tweede stop vanaf het Centraal Station, halte Nieuwezijds Kolk, met tramlijn 1, 2, 5, 13 en 17.
Met lijn 13 en 17 is uitstappen ook mogelijk bij de halte Westermarkt.

Houdt u met uw reistijd rekening met mogelijke drukte in het centrum van Amsterdam.

Hoofdsponsor
Subsponsor

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond