Deel dit artikel
-

Endeit investeert in platform voor groepsreizen

Het online platform voor groepsreizen TourRadar verkoopt in ruil voor negen miljoen euro een minderheid van zijn aandelen aan Endeit Capital, Cherry Ventures, Hoxton Ventures Erik Blachford, de ex-CEO van Expedia.

Het bedrijf uit Wenen gebruikt het nieuwe werkkapitaal om het aanbod op zijn site te kunnen vergroten en meer te kunnen investeren in online marketing. Anders gezegd: de ondernemers achter het platform willen zwel de vraag- als aanbodzijde een groei-impuls geven.

TourRadar heeft zelf geen reizen, maar maakt meerdaagse groepsreizen van vijfhonderd professionele touroperators beschikbaar op zijn portal. Onder hen G Adventures, Topdeck Travel, Trafalgar en Uniworld. Het zeven jaar oude bedrijf vangt een commissie over de reizen die het verkoopt. Dat zijn er maandelijks ongeveer tweeduizend.

Momenteel wordt nog negentig van groepsreizen in de markt offline geboekt. In Nederland gaat hier jaarlijks ruim een half miljard euro in om. Europees gezien is dat twaalf miljard.

Endeit Capital is erbij gevraagd vanwege zijn expertise in het opbouwen en opschalen van consumentenmerken. Martijn Hamann, Partner bij het investeringsbedrijf van Hubert Deitmers en Joop van den Ende, zegt: “Tot recent was het voor de jonge avontuurlijke wereldreiziger niet gemakkelijk om samen met vrienden of familie bijzondere groepsreizen online op vergelijkbare basis en op thema te vinden en real-time te boeken. Verbazingwekkend eigenlijk in de huidige tijd waarin juist het zoeken en voorbereiden va n een mooie verre vakantie vooral online plaatsvindt.”

De belangrijkste gebruikersgroep van TourRadar blijken vrouwen te zijn van tussen de zeventien en dertig jaar. Hun herkomst is gelijk verdeeld over Europa, Amerika en Australië. Dat maakt het bedrijf automatisch minder gevoelig voor seizoensinvloeden.

Naast de commissies verdient het bedrijf ook aan datahandel. Een aanzienlijk deel van de reizigers geeft namelijk op TourRadar.com na afloop van de reis feedback daarover. Die data wordt weer verkocht aan touroperators. Er staan inmiddels zestigduizend recensies op de site, die ook door Google worden overgenomen in diens zoekresultaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond