Deel dit artikel
-

Endemol en CMG ontwikkelen samen mobiele diensten

Endemol Nederland en CMG Unwired Concepts gaan gezamenlijk mobiele diensten ontwikkelen. Beide partijen hebben hiertoe op 28 januari een overeenkomst gesloten.

CMG zal de applicaties leveren waarmee Endemol Interactive in staat zal zijn content via mobiele telefoons aan consumenten aan te bieden. Naast de doorgift van televisie- en internetcontent zal Edenmol zich ook meer op de zakelijke markt gaan richten. Een snelle uitbreiding naar de buitenlandse markten, waarin beide partijen al actief zijn, behoort tot de ambities, zegt Endemol.

Endemol werkt al langer op projectbasis samen met CMG, een belangrijke producent van software voor mobiele toestellen. Voorbeelden zijn het programma 'Baantjer', dat een interactieve component kent. Kijkers kunnen per sms aangeven wie zij denken dat de dader is. Kijkers van 'Blind Vertrouwen' (een SBS-programma) konden eerder hun relatie testen via een sms.

John de Mol, algemeen directeur van Endemol, had al eerder aangegeven in te zetten op contentproductie ten behoeve van 3G en interactieve televisie. Het aandeel hiervan binnen de totale omzet moet stijgen van 6 procent nu tot 35 à 40 procent in 2005.

Arnoud van Onna, algemeen directeur van Endemol Interactive, zei kort daarna tegen Emerce binnen zes maanden met een profileringssysteem te komen. Endemol gaat bijhouden wat de voorkeuren zijn van deelnemers aan programma's met een sms-component.

Deel dit bericht

6 Reacties

A.Treur Jr.

Wie zit hier nu op te wachten, interactiviteit met tv programma's kan toch beter en direct opgelost worden met de toepassing van settopboxen. En bij video of tv on-demand is het profiel door de vraag toch al bekend. Categorie leuk dus maar wie wil het hebben? Ik adviseer Endemol een kijkje te nemen bij http://www.tivo.com.

Ludo Bergkamp

Unwired gefeliciteerd met deze deal met Endemol! In tegenstelling tot Treur: dit is op korte termijn (2002/2003) veel kansrijker (om omzet te genereren voor Endemol) dan stoere applicaties (die ik natuurlijk ook heel gaaf vind) via STB, TiVo e.d.. Het enorme voordeel is namelijk dat iedereen, ook alle kijkers naar bijvoorbeeld Baantjer, een mobieltje heeft waarmee ze kunnen SMSen. Bovendien is dat mobieltje in tegenstelling tot de PC meestal ook nog aanwezig bij de TV, in de huiskamer. De steeds groeiende volumes en diversiteit van (betaalde) SMS informatiediensten en interactieve SMS diensten tonen dit nu al aan. STB e.d. is toch iets voor de langere termijn, terwijl we in deze industrie allemaal nu toch al omzet en winst willen draaien?

Marcel Dol

Goed om te zien dat de ambities van Endemol niet bij woorden alleen blijven. Ik denk dat het succes van SMS-interactie met TV programma's zichzelf al ruimschoots bewezen heeft. Vooral op het gebied van SMS voting zijn er in het verleden al veel goede initiatieven geweest, zoals bij het Songfestival en Big Brother. Steeds meer TV programma's gebruiken deze (lucratieve!) vorm van interactie met kijker. Naast Endemol heeft heeft ook TMF aangekondigd meer met het mobiele medium te gaan doen. Met de introductie van de volgende generatie SMS (Multi Media Messaging of MMS) en KPN's i-mode zullen de mogelijkheden voor interactie en content distributie nog veel verder gaan toenemen. Waarom wachten tot TV-on-demand eindelijk van de grond komt, terwijl er nu al een massa-medium beschikbaar is dat veel kijkers weten te gebruiken en tegelijkertijd een goede compensatie van dalende advertentie inkomsten is?!

Mark

Alle technologieen waar je het over hebt hebben een penetratie van 0 in nederland. Dit in tegenstelling to de penetratie van devices met SMS mogelijkheden.

Andre van Brussel

Interessante ontwikkeling. Paralellen komen naar voren uit de tijd van interactieve TV (rond 1995):1. Niet wachten op technologie (set top boxen, tweeweg maken kabel), maar beginnen met wat er technisch al mogelijk is en wat een hoge penetratiegraad heeft bij klanten. Dat werd dus: interactieve teletekst als aanvulling (TV plus teletekst en telefoon)2. Een aantal partijen moet zich achter de oren krabben over de rollen: producenten van content, distributeurs (toen: kabelaars), leveranciers van randapparatuur , en softwarehuizen . Kabelaars hadden in Nederland een grote onderhandelingsmacht: wie herinnert zich nog de commotie rondom betaling van doorgifte CNN in Amsterdam?3. Kort aangestipt in het artikel is profiling. Destijds was het ook mogelijk om inzicht te krijgen in voorkeuren, alleen niet op individuele basis (ontbreken van identificatie; Air Miles was net begonnen).4. Niet expliciet in het artikel, maar m.i. zeker zo belangrijk is de inkomsten van het verkeer in combinatie met eenvoudige financiele afhandeling (toen: telco's). Terug naar de verschillen:1. Voor Endemol is het geen los initiatief met haalbare technologie en hoge penetratiegraad, maar een uitbreiding: mediablending van TV met telefoon en daarna met internet (Big Brother) krijgt een logisch vervolg. De conceptuele integratie van al deze verschillende vormen van communicatiefuncties is m.i. sterk.2. Binnen de keten creeeren contentproducent en softwarehuis een interessante alliantie. Distributeurs als KPN en apparatenleveranciers als Nokia zijn weer aan zet. De alliantie kan interessant zijn voor KPN's i-node, maar het is nog onduidelijk hoe KPN zich op dit punt positioneert. CMG maakt al software voor apparatenleveranciers, en breid zijn functie uit naar het begin van de keten. Een dergelijke rol hebben softwarehuizen naar mijn weten nooit gehad.3. Profiling is erg interessant. Gaat CMG dit initiatief benutten om de Nedstat te worden in mobiele diensten, of lukt het de distributeurs om dit als toegevoegde waardefunctionaliteit aan het netwerk toe te voegen?4. Inkomsten en financiele afhandeling blijft intact lijkt het. Kortom: voor zowel CMG als Endemol een interesante allliantie met veel mogelijkheden naar andere terreinen. Niet zomaar te imiteren lijkt me door vervlechting van verschillende concepten.

A.Treur Jr.

Aardige discussie. De vraag is nog steeds "wie zit er met een mobieltje in zijn hand" naar Baantje te kijken. Als interactie kan met de remote controle van een box of i-tv, waarom zou men dan duur upstream communiceren en een handy pakken? En wie kijkt er mobiel TV? Alhoewel de kosten met GPRS lager zullen uitvallen (mb's ipv tikken) blijven het kosten. De gemiddeld besteding van mobiele bellers loopt dramtisch terug dus… De gimmick waarde van bijvoorbeeld sms/Baantjer is niet duurzaam. De meerwaarde van de tweede (de eerste is door de te late introductie nu al gedateerd)generatie setopboxen is bi-directionele communicatie met alle platforms. De aangehaalde convience en kosten beperkingen laat succes voor eventuele downstream content in bijvoorbeeld een sport, muziek of andere configuratie voor mobiel onverlet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond