Deel dit artikel
-

Endemol-Planetdeal slag voor Worldonline

Voor 'enkele tientallen miljoenen' koopt Planet zich in bij de portal @Fun van Endemol en SBS . De portal stond gepland voor medio maart, maar wordt dankzij het programma De Bus eerder gestart. Opvallend is de switch van Endemol naar Planet; voor de Big Brother-uitzendingen werkte het concern nog samen met Worldonline .

De deal van Endemol met Planet is een slag in het gezicht van WorldOnline. Ook deze portal zoekt in navolging van de samengang van AOL en Time Warner naar een goede, liefst Europese contentpartner en Endemol was een goede gegadigde. De beurswaarde zal flink stijgen als Worldonline vóór de geplande beursgang een contentdeal bekend kan maken. Andere pan-Europese mediabedrijven zijn dun gezaaid, zoals Adfoweb deze week ook al stelde.

Toch gloort er nog hoop voor andere Internetportals: 'We hebben onze ziel niet verkocht aan Planet', zegt Endemol-woordvoerder Thomas Notermans. 'Deze deal is geloten voor twee jaar, en bovendien blijven er genoeg Endemol-programma's over voor andere plannen.' Of er inderdaad andere plannen bestaan, kon Notermans niet zeggen.

Wel zal Endemol het concept ? content verbinden met Internet ? ook in andere landen toepassen. Volgens Notermans is Spanje momenteel het meest voor de hand liggend. Daar nam Endemol vorig jaar de portal Telepolis over. 'Voor de rest van Europa moeten we nog bekijken hoe we de plannen gaan uitvoeren.' Voorlopig is de contentaanbieder dus nog steeds de degene die overnames doet en overeenkomsten sluit. Dit in tegenstelling tot de deal in Amerika waar het Internetbedrijf (AOL) het mediabedrijf (Time Warner) overnam.

De verwachting is dat andere portals, zoals die van gratis providers, ook druk op zoek zijn om het content-aanbod uit te breiden; content is immers nog de enige onderscheidende factor voor deze bedrijven. Over hun toekomst blijft het voorlopig nog speculeren.

Overigens bestond er enige verwarring over de namen van de verschillende sites. De portal van Endemol en SBS zal @Fun gaan heten, maar gaat door de vervroegde start van De Bus eerst onder die naam beginnen. 'Op een later tijdstip zal de naam @Fun gebruikt gaan worden', verwacht Notermans.
Pieter Haasnoot, voormalig lid van het SBS-managementteam zal directeur van @Fun worden. Patrick de Zeeuw, voorheen werkzaam bij Zimoh, wordt content manager van de portal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond