Deel dit artikel
-

Engelse jongvolwassene kijkt geen tv-nieuws meer

Engelsen tussen de 16 en 24 jaar kijken gemiddeld nog maar twee à drie minuten per dag naar nieuws op televisie. Drie kwart van hen grijpt eerder naar social media om nieuws te consumeren. Bij 65+’ers ligt die verhouding op 33 minuten en zestien procent.

‘Hoe nuttigt Engeland zijn dagelijks nieuws?’. Dat is de vraag die toezichthouder Ofcom zichzelf stelde. Afgelopen woensdag verscheen een uitvoerig rapport met daarin het antwoord op die vraag (PDF). Eigenlijk is er niet één antwoord, maar heel veel antwoorden.

Het blijkt namelijk dat, niet geheel verrassend, de nieuwsconsumptie enorm versplinterd is geraakt. Naast de traditionele mediakanalen en -merken zijn er nieuwe ontstaan die vooral door de jongere generatie en mensen met niet-Britse achtergrond worden gebruikt. Deze laatste twee groepen leunen voor hun nieuwsvoorziening zwaar op social media.

Voor de gehele Britse bevolking is televisie in grote lijnen nog wel de meestgebruikte nieuwsbron:

Maar de verscheidenheid van bronnen laat al zien welke rol social media als Facebook, Twitter en WhatsApp in de distributie van nieuws spelen:

Gemeten naar aantal uren dat men nieuws op televisie kijkt, blijkt dat het gemiddelde met tien procent is afgenomen. De groep 16- tot 24-jarigen kijkt amper nog tv voor nieuws; een enkele minuut per dag.

Foto: Matthew G (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond