Deel dit artikel
-

Britse mobiele aanbieders lanceren reclameplatform

De drie grootste mobiele telecomaanbieders van Engeland lanceren een advertentienetwerk dat volgend jaar wordt uitgebreid met loyalty- en betaaldiensten.

Vodafone, O2 en EE (T-Mobile en Orange) starten samen het bedrijf Weve om een speler van formaat te worden op een markt die wordt gedomineerd door ‘over the top’-spelers als Google en PayPal.

Vanaf komende zomer kunnen retailers en andere grote adverteerders bij Weve aankloppen om gericht reclameruimte in te kopen in apps en op mobiele sites. De operators leveren opt-in profielinformatie van – nu – zeventien miljoen Engelsen. Dat is ongeveer een derde van het totale publiek. Van deze groep wordt informatie gedeeld over locatie, geslacht, leeftijd, toestel, maar niet over identiteit en telefoonnummer.

De mobiele operators, die samen tachtig procent van de markt bedienen, beschikken over meer en betere informatie dan internetbedrijven. Zodoende zijn ze beter in staat om reclame op de persoon te richten.

Weve hoopt in de komende maanden ook contracten te kunnen sluiten met lokale banken. Dat moet leiden tot een op NFC gebaseerd mobiel betaalsysteem. Dat moet, via de SIM-kaart, tegen het einde van het jaar leiden tot een concrete dienst.

Hiermee bieden de operators een breed platform voor detaillisten en winkelketens die aan klantenwerving, -behoud en algemene dienstverlening willen doen in het digitale domein.

De contouren van Weve werden in maart van dit jaar duidelijker toen vertegenwoordigers van de telecombedrijven toelichting gaven op hun gezamenlijke bedrijf. Ze hebben enkele tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in het technische platform, dat reclameruimte inkoopt via derde netwerken, en de circa honderd medewerkers. Het initiatief was eerst bedoeld puur bedoeld als een mobiel betaalsysteem, maar is uitgebreid richting reclame en loyaltyprogramma’s.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond