Deel dit artikel
-

‘EU-bedrijven lopen uit de pas met consumentenzorgen over online tracking’

Bedrijven in heel Europa volgen op grote schaal via ‘tracking’ het online gedrag van consumenten. Ondanks de invoering van de EU-cookierichtlijn in mei 2011, vraagt slechts een minderheid van alle bedrijven om toestemming van de gebruikers voordat ze cookies plaatsen.

Dat blijkt uit de TRUSTe 2012 EU Consumer Privacy Index, de eerste grote studie inzake gegevensprivacy en het praktijkbeleid van ondernemingen in de hele Europese Unie.

86 procent van de respondenten in Nederland waren zich bewust van cookies voor de internetbrowser, vergeleken met 81 procent in Groot-Brittannië, 78 procent in Duitsland en 59 procent in Frankrijk. De top-vijftig Franse websites zetten bijna twee keer zo veel cookies van derden uit als Nederlandse websites.

71 procent van de Franse respondenten waren zeer bezorgd over hun online privacy, in vergelijking met 69 procent in Groot-Brittannië, 62 procent in Duitsland en 48 in Nederland.

Volgens TRUSTe toont het onderzoek aan dat er een aanzienlijke kloof is tussen de verwachtingen van de consument rond online privacy en de ervaring van wat de meeste bedrijven leveren in de praktijk. De gevolgen voor bedrijven als ze in dit opzicht in de fout gaan zijn significant, met 36 procent in Frankrijk die ervoor kiest de website van een bedrijf niet te bezoeken vanwege bezorgdheid over hun privacy online en 34 procent in Duitsland die geen smartphone-app gebruikt vanwege bezorgdheid over hun online privacy.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond