Deel dit artikel
-

EuroClix start onderdeel voor marktonderzoek

Marketingbedrijf EuroClix is onder de naam PanelClix een nieuw onderdeel gestart voor marktonderzoek. Via PanelClix is een panel van 175 duizend Nederlanders beschikbaar. EuroClix sloot vorig jaar netto winstgevend af op een omzet van 1,1 miljoen euro.

EuroClix ging in 1999 van start en doet aan 'permission marketing'. Het bedrijf is eigendom van VNU, MotionContainer en Rotaform, er werken tien mensen. Vorig jaar draaide EuroClix een omzet van 1,1 miljoen euro en behaalde daarmee een nettowinst van 90 duizend euro

De kern van EuroClix bestaat uit een database met 175 duizend Nederlanders, waarvan "meer dan honderd kenmerken" per inschrijving bekend zijn. Deze leden kunnen bij EuroClix meedoen aan marketingacties en krijgen daarvoor een vergoeding in de vorm van "Clix', die weer in te wisselen zijn voor producten. Adverteerders kunnen specifieke doelgroepen uit het bestand reclame via e-mail sturen, bijvoorbeeld met het verzoek een website te bezoeken of een product te kopen.

EuroClix zet de database nu ook in voor marktonderzoek, onder de naam PanelClix . Op kleine schaal is hier de afgelopen periode ervaring mee opgedaan, besloten is om een nieuwe afdeling hiervoor op te zetten. Het principe is hetzelfde gebleven als met EuroClix, leden krijgen betaald in Clix voor deelname aan het onderzoek. "We doen alleen het veldwerk", zegt directeur Bart Pluis. "We hebben het strikt afgebakend. We zijn geen marktonderzoeksbureau." Klanten worden dan ook gezocht bij marktonderzoekers en adverteerders, die zelf verdere analyse van de data kunnen verzorgen, vertelt Pluis.

Het opzetten van PanelClix was een logische stap voor zijn bedrijf, zegt Pluis. "We hebben de gehele infrastructuur al opgebouwd voor EuroClix en zijn al ingesteld op het beheren van een panel. Onze toegevoegde waarde tegenover anderen is dat wij over onze leden heel veel kenmerken hebben verzameld, meer dan honderd per panellid. We zijn ook niet duur, maar het is geen doel om op prijs te concurreren." De leden van het panel krijgen op dezelfde manier als bij EuroClix ook een vergoeding voor deelname aan een onderzoek.

De vraag is hoe representatief het EuroClix-panel is, wat overwegend bestaat uit spaarders en koopjesjagers. "Ik zal niet ontkennen dat het sparen van Clix een belangrijk element is binnen onze database, maar het is niet de dominante factor. Er zijn meerdere redenen waarom mensen meedoen aan EuroClix, er zijn mensen die graag hun mening willen geven over een product. Bovendien hebben we onderzoek onder onze panelleden vergeleken met resultaten van hetzelfde onderzoek onder mensen die geen lid zijn van EuroClix. Er waren geen significante verschillen." Pluis zegt in whitepapers op de site van PanelClix meer inzicht te geven in de 'integriteit van de data' en de representativiteit van het panel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond