Deel dit artikel
-

Europa: 4 miljard aan online adverteren

In Europa werd in 2005 voor een bedrag van 4 miljard euro netto aan online adverteren besteed. Dat blijkt uit gegevens die het IAB in veertien Europese landen verzamelde. De uitgaven in Nederland waren vorig jaar in totaal 170 miljoen. Daarbij gaat het zowel om bestedingen aan online display advertising als search advertising.

Het Verenigd Koninkrijk (36 procent van de totale Europese uitgaven), Frankrijk (27 procent) en Duitsland (22 procent) waren verantwoordelijk voor veruit het grootste aandeel van de uitgaven aan online adverteren. Nederland had een aandeel van 4,25 procent.

De cijfers voor Nederland zijn afkomstig van duizenden Nederlandse websites, online dagbladen, zoekmachines en webgidsen. In totaal namen 18 exploitanten en advertentienetwerken deel aan het onderzoek, dat het IAB samen met Nielsen Media Research uitvoerde. IAB Nederland directeur Igor Beuker: “Vergeleken met het Verenigd Koninkrijk zijn de uitgaven in Nederland relatief gezien nog laag. Je ziet toch dat ze aan de andere kant van het kanaal al een stap verder zijn.”

De online display bestedingen waren in Nederland vorig jaar 97 miljoen euro netto, vergeleken met 66 miljoen in 2004. Beuker: ‘De stijging van 50 procent over 2005 werd door het IAB begin dit jaar reeds voorspeld, maar daadwerkelijk halen is nog altijd lastiger dan voorspellen.”

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2005 waren ‘media’ met 21,6 procent, ‘telecom/ICT’ met 19,4 procent en ‘financiële dienstverlening’ met 17 procent. Binnen de online display bestedingen van 97 miljoen euro was de verdeling naar soort: 49 procent banners, contentintegratie & sponsoring 34 procent, pop-ups en full screen ads 6 procent en e-mail 5 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond