Deel dit artikel
-

Europees hockeykampioen wordt internetondernemer

De keeper van het Nederlands hockeyelftal Jaap Stockmann lanceert vandaag zijn online reclamebedrijf AdsToSport. Dat helpt de sites van sportclubs en -bonden exploiteren met gerichte reclame. “We streven ernaar eind 2016 een miljoen euro uit te keren.”

De aftrap vindt plaats bij hockeyclub Kampong, dat tevens een van de eerste grote gebruikers zal zijn. “We zijn eigenlijk al drie maanden operationeel, dus we kunnen live gaan met 750 aangesloten verenigingen”, aldus de kersverse ondernemer.

AdsToSport brengt landelijke adverteerders bij elkaar in een systeem en verspreidt hun reclameboodschappen naar de aangesloten verenigingen en bonden. Zij stelden op hun beurt reclameruimte op hun site en in hun app beschikbaar aan de startup (premium en progammatic). Hoe meer de leden de site van hun club bezoeken, hoe meer de club daar aan verdient.

De achterliggende technologie wordt geleverd door RadiumOne.

Stockmann: “We gaan ongeveer uit van twee euro per lid per jaar die een club eraan verdient. Eind 2016 hopen we een miljoen euro te hebben uitgekeerd aan de verenigingen.” Als dat volume wordt gerealiseerd, is tevens het omslagpunt bereikt waarbij de revenue share van 50/50 naar 70/30 gaat, ten gunste van de clubs.

Het bedrijf werkt met het gegeven dat er vijf miljoen actieve sporters zijn in Nederland. De websites van hun clubs worden steeds vaker door professionele partijen gemaakt. Die sites zijn centrale spillen voor het verspreiden van informatie waardoor bezoek vrijwel gegarandeerd is.

Behalve reclame, er zijn drie IAB-formaten mogelijk, biedt AdsToSport ook de mogelijkheid een analysecode in de sites te hangen. Daar heeft de sportclub of -bond geen omkijken naar, ook dat technische werk wordt gratis uit handen genomen. De analysecode wordt gebruikt om generieke data te verzamelen en daarmee beter reclame te verspreiden en siteoptimalisatietips te geven.

Op termijn willen Stockmann en zijn team het bereik van hun netwerk uitbreiden naar het offline domein. “We hebben veel plannen, maar we moeten focus houden. Ik moet me ook voorbereiden voor de Olympische Spelen in Rio volgend jaar.”

De eerste campagnes hebben al gedraaid op het netwerk. “In augustus bijvoorbeeld de introductie van nieuwe sportschoenen. Resultaat: een miljoen impressies, een CTR van 2,35 procent en gemiddeld 2,3 views per persoon.”

Dit bericht is 319 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond