Deel dit artikel
-

Europese Commissie onderzoekt huurlijntarieven

De Europese Commissie neemt de telecomsector onder de loep. Doel is te achterhalen in hoeverre huurlijnen toegankelijk zijn voor andere aanbieders, zoals Internet Service Providers. Ook wordt nagegaan of ze niet onevenredig veel moeten betalen.

De Europese Commissie brengt het reeds in juli aangekondigde onderzoek nu ten uitvoer. Daartoe zijn vragenlijsten gestuurd naar de nationale mededingingsautoriteiten, gevestigde zowel als nieuwe exploitanten en grote zakelijke gebruikers. Tot de nieuwkomers op de markt behoren bijvoorbeeld ook Internet Service Providers die niet over een eigen netwerk beschikken en lijnen huren van KPN.

De vragen richten zich, in deze eerste onderzoeksfase, op levering en prijzen van de huurlijnen. Men heeft zes weken de tijd om te reageren. In een later stadium zullen ook mobiele roamingdiensten en de toegankelijkheid van de telecomnetwerken worden onderzocht.

Het onderzoek is een reactie op informele klachten van vooral nieuwe aanbieders die van de bestaande netwerken afhankelijk zijn. Deze netwerken zijn veelal in bezit van voormalige overheidsbedrijven. Ze moeten hun infrastructuur openstellen voor concurrerende aanbieders, door lijnen te verhuren. Nieuwe aanbieders op de markt hebben klachten geuit over slechte kwaliteit en trage levering van de services. Aldus zouden de Europese regelingen voor mededinging worden overtreden.

Ook zouden de tarieven discriminerend zijn. Dit bleek uit een onderzoek van de Internationale Telecom Users Group (INTUG) naar de tarieven die de gevestigde aanbieders in rekening brengen voor internationaal telefoonverkeer. De prijzen zouden tot vijfmaal zo hoog zijn als de tarieven die gelden voor locale aanbieders, zo bericht ook CNNfn . Dergelijke grote verschillen zijn concurrentievervalsend, in strijd met de mededingingregels van de EU.

Veel landen zijn al met dergelijke onderzoeken begonnen. Bekend is het gehakketak tussen de OPTA en de KPN. Vergelijkbaar is een recent Engels onderzoek van Oftel naar het gedrag van British Telecom dat nieuwe aanbieders als Localtel en NextCall toegang tot zijn netwerk zou bemoeilijken en slechte service zou leveren. British Telecom zou bovendien consumenten hinderen bij het overstappen naar een andere aanbieder. Veel Britse consumenten klaagden erover bij hun overstap lange tijd van telefoon te zijn afgesloten – in sommige gevallen zelfs dertig dagen.

De Europese Commissie hoeft echter niet over specifieke aanwijzingen van inbreuk op de mededingingsregelingen te beschikken om bedrijven toch te laten meewerken. De Commissie heeft de bevoegdheid een algemeen onderzoek, als het nu ingestelde, uit te voeren. Als sanctie kan een boete van 5000 euro worden opgelegd voor het weigeren informatie te verstrekken, het overschrijden van de inleverdatum of het verstrekken van onjuiste gegevens. Afhankelijk van de resultaten wordt beslist of verdergaand onderzoek noodzakelijk is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond