Deel dit artikel
-

Expedia betreedt Nederlandse reismarkt

Het Amerikaanse online reisbureau Expedia heeft zijn diensten uitgebreid naar Nederland. De site Expedia.nl biedt reizigers de mogelijkheid online accommodatie te boeken. Het reserveren van vluchten kan nog niet.

Nederlandse reizigers krijgen met de site toegang tot een netwerk van 45.000 hotels en 2.600 andersoortige accommodaties. Expedia heeft hiervoor samenwerkingsverbanden lopen met hotelketens als Sheraton, Golden Tulip en de Ritz. Het bedrijf verwacht inkomsten te genereren uit de boekingen, maar ook uit het gebruik van de site als een distributieplatform voor partners. Zo wordt al samengewerkt met MSN.nl en reissite Beins.nl.

Online een vlucht boeken kan voorlopig nog niet via Expedia.nl. De gedachte hierachter is volgens Laurence Fischer, country manager Nederland, dat de Nederlandse markt niet geschikt is voor deze dienst. "We hebben ruim voor de lancering een survey laten doen in Nederland. Daaruit bleek dat Nederlanders graag en veel reizen, maar ook dat zij voor stedentrips liever de auto pakken dan het vliegtuig." Fischer wilde niet zeggen op welke termijn Expedia wel met vliegaanbiedingen gaat komen.

Expedia is één van de grootste Amerikaanse online reisbureaus. Het bedrijf boekte in het tweede kwartaal een bruto omzet van 802 miljoen dollar aan geboekte reizen en is opgenomen in de Nasdaq beursindex. Expedia is buiten thuismarkt Amerika actief in Canada en vijf Europese landen. Tegelijk met de Nederlandse vestiging is ook in Italië deze week een site van start gegaan. In Frankrijk is Expedia sinds kort actief als joint venture met SNCF, de Franse spoorwegen.

Deel dit bericht

7 Reacties

H. Vermeijden

Heb de site ven bekeken maar dit is wel erg mager allemaal. Er mag heel veel meer verwacht worden van deze site als je naar de succesvolle grote broer kijkt (expedia.com)De aankleding ziet er ronduit goedkoop uit. Het aanbod is zeer beperkt en zelfs zwaar achterhaalt.(vb appartement in Spanje was alleen nog vrij in juni en juli 2001 en in december 2002. De aanbieder is een bedrijf uit Belgie die nu niet echt bekend staat in de reiswereld.)Verder zijn er ook maar een heel beperkt aantal bestemmingen. Van expedia moet meer worden verwacht dan dit en ik verwacht dan ook eens een kritische blik van de Emerce redactie en stop nu eens met het klakkeloos overnemen van persberichten van nieuwe initiatieven ook als er zo'n grote broer achter zit. Ook van partner Beins (reisbureau van het jaar 2000) mag wel wat meer positieve input worden verwacht.Maar goed ze kunnen me altijd even mailen dan komt het allemaal wel weer goed.(inderdaad op zoek naar een baan)

Cor Boots

Kan niet erg warm worden van deze zogenaamde "reissite"Laurence Fischer heeft een survey uit laten voeren naar het reisgedrag van de nederlandse consument.Door wie? Daarnaast schijnt de nederlandse markt niet geschikt te zijn voor online vlucht boeken.(cq pakketreizen)Hieruit blijkt al dat expedia geen hoge pet op heeft van de nederlandse consument/reiziger, en waarschijnlijk ook niet van hun nederlandse reiscollega's. (Of ontbreekt het hen aan de juiste software om deze markt te kunnen bedienen?)Eenvoudig onderzoek (heb je geen survey voor nodig) brengt je so wie so al bij drie zeer goede reissites waar real time online boeken dagelijkse kost is. Kijk maar eens op http://www.atp.nl , en http://www.happytravel.nl, en http://www.elmar.nl. Misschien eens met deze "partners" praten?

A. de Graaf

Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Real-Time Online Boeken is een sprookje. De beschikbaarheid moet in 95% van de gevallen nog gechecked worden na je geboekt hebt. En verder is HappyTravel een portaal met allerlei reisbureaus en geen reisbureau op zich. en wat dacht je van vakantienet.nl, travelplanet.nl, opvakantie.nl en lastminute.com.

K uit V

Waarom kijkt iedereen naar buitenlandse sites die inderdaad vaak geen up-to-date bestand hebben en vaak ook niet online te boeken zijn. Hier zijn natuurlijk ook wel positieve uitzonderingen op. In 1996 is 1 van de succesvolle hotelboekingssites opgericht in Nederland en nog steeds hier gevestigd. Dat bedrijf is bookings.org en is gevestigd in Amsterdam. Met name voor het online boeken van hotels in Europa is dit een perfect functionerende site. Ik maak er regelmatig gebruik van!Mogen we ook trots zijn op iets wat we zelf hebben in dit land?

A. de Graaf

De vergelijking met het buitenland is wel degelijk terecht. Expedia.nl is een dochteronderneming van Expedia.com (waarin Microsoft grootaandeelhouder is) en dan mag je de lat wel hoog leggen vind ik.Maar goed, als klant ben je tevreden, maar hoe kijk je er tegen aan als werknemer? Heb je wel eens wat geluiden gehoord van affiliates? Die zijn namelijk helemaal niet zo te spreken over o.a. de commissies. Maar goed daar weet je natuurlijk niets van.

Cor Boots

Ad de Graaf heeft een heel hoog "je hebt er geen verstand van " gehalte in al zijn reacties. Als je dat roept moet je wel heel zeker van je zaak zijn. Neem deze :Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Real-Time Online Boeken is een sprookje. Ad, kijk eens op http://www.atp.nl , en maak een proefboeking.(vliegticket of hotel). Knijp dan eens in je arm en inderdaad: Real-Time Online Boeken is geen sprookje. En het is nog een volledig nederlandse onderneming ook.

A. de Graaf

Real time boeken wil zeggen dat als ik boek de reis ook beschikbaar is. Dat is niet het geval. Beschikbaarheid moet altijd gechecked worden en dat duurt even en dus niet real-time (met uitzondering van een paar reisjes die ze in alotment hebben). Dat probeerde Travelplanet eerst ook maar toen hadden ze te weinig reizen staan en zijn daar toen maar weer afgestapt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond