Expedia: ‘Reisconsument bezoekt 20 sites per week’

De meeste reisshoppers beginnen hun zoektocht naar een vakantie met meerdere bestemmingen in gedachten. Het beïnvloeden van hun uiteindelijke keuze kan het beste gebeuren in deze oriëntatiefase, blijkt uit onderzoek van Expedia Media Solutions.

De advertentietak van Expedia onderzocht het gedrag van consumenten in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Canada. Meer dan de helft van de Britten en Canadezen beginnen het plannen van een reis met meer bestemmingen in gedachten. In de VS is dat een derde, maar daar is het dan ook heel gebruikelijk om in eigen land op vakantie te gaan.

De ‘besluiteloosheid’ ten aanzien van de bestemming betekent dat consumenten veel tijd kwijt zijn aan onderzoek. En daarbij is het niet ongebruikelijk dat zelfs aan het einde van de funnel meerdere locaties een optie zijn voordat de definitieve keuze wordt gemaakt.

Canadese reizigers doen het meeste onderzoek, met 161 bezoekjes aan reissites gedurende de zeven weken die het plannen van een vakantie – van het idee tot de boeking – duurt. Amerikanen volgen met 140 bezoekjes en de Britten zitten op 121. Dit komt neer op 17 tot 23 bezoeken aan reissites per week. De belangrijkste bronnen van informatie zijn de online reisagenten (OTA’s) en informatieve sites zoals die van Tripadvisor en National Geographic. Hotelsites worden door 17 procent van de Amerikaanse en Canadese en 16 procent van de Britse reizigers bezocht.

Bij de keuze van de bestemming wegen ‘offline’ aanbevelingen van familie en vrienden zwaarder dan online informatie. De ondervraagde Britten zeggen bijvoorbeeld dat persoonlijke aanbevelingen het belangrijkst zijn (18 procent), gevolgd door OTA’s (15 procent) en zoekmachines (11 procent).

Het zal niemand verrassen dat de belangrijkste keuzefactor de prijs van de vakantie is. Bij de Britten is dat 39 procent en bij de Amerikanen 36 procent. Canadezen zijn het meest kostenbewust: voor 50 procent is het budget leidend. Verder nemen de reisshoppers vooral de accommodatie-opties mee in hun overwegingen.

Andere factoren die meespelen zijn het weer/klimaat, recensies en beoordelingen, activiteiten, reistijd naar de bestemming en loyaliteitsprogramma’s.

Expedia Media Solutions vroeg de reizigers ook of ze zich online reisadvertenties konden herinneren die ze tijdens het besluitvormingsproces hebben gezien. Dit is het geval bij 47 procent van de Amerikanen en bij respectievelijk 59 procent en 64 procent van de Britse en Canadese boekers. Daarbij moet als kanttekening worden geplaatst dat dit geldt aan het begin van de customer journey, dus in de oriëntatiefase. Naarmate het keuzeproces vordert, neemt het percentage consumenten dat zich advertenties kan herinneren flink af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug