Deel dit artikel
-

Expliciete bescherming voor kinderen onder cookiewet

Europese media- en consumentenorganisaties spreken af dat ze geen digitale profielen van kinderen gaan gebruiken voor internetreclame.

Dat spraken de organisaties afgelopen woensdag af tijdens een bijeenkomst in Brussel. Which (de Engelse consumentenbond), World Privacy Forum en leden van EASA (de Europese variant van Stichting Reclame Code) spraken dit met elkaar af om tot zelfregulering van de markt te komen onder de ePrivacy-richtlijn. In Nederland manifesteert zich dat per 25 mei in een nieuwe Telecomwet, met de ‘cookiewet’ als onderdeel daarin.

De partijen sluiten niet uit dat ze informatie over online gedragingen van kinderen verzamelen. Dat valt technisch gezien moeilijk te voorkomen. Wel, zegt Jitty van Doodewaerd van DDMA, dat ze “geen speciale segmentatie mogen creëren om kinderen te targeten met reclame”.

Dat houdt concreet in dat kinderen tot 12 jaar geen op maat gesneden reclame krijgen te zien, maar enkele algemene commerciële uitingen.

De Europese overheid houdt eind 2011 weer een bijeenkomst met digitale en commerciële marktpartijen om te zien of de zelfregulering werkt. Zo niet, dan hebben Europese en nationale overheden de mogelijkheid om de markt tot strengere privacybescherming te verplichten.

Deel dit bericht

3 Reacties

RollRick

Oh wat ben ik blij met AdBlock!! Geen ongewenste irritante reclames, heerlijk!

Anno

Alweer een einde voor Hyves ?!

Silvan

Betekent dat dat kinderen dan ook volwassenen-reclame krijgen te zien? :S

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond