Deel dit artikel
-

Facebook Watch spoedig in de Benelux

Facebook lanceert zijn eigen videoplatform Watch ergens in de komende weken in de Benelux. Ook het bijbehorende reclameplatform Ad Break wordt internationaal uitgerold.

Een jaar experimenteerde de profielensite in de VS met de videosectie. Met hoogwaardig geproduceerde video wil het daarmee wat kaas van YouTubes brood eten al zijn de twee niet echt te vergelijken.

In een telefonische toelichting zegt Facebook dat het begint met de uitrol van Watch in andere Engelstalige landen. In de weken daarna volgen Nederland, België, Duitsland en alle andere grote landen.

Fidji Simo: “Het is anders omdat de producties echt interactief zijn. Tot op het niveau van het format, zodat de community de verhaallijn bepaalt maar ze kunnen ook communiceren met andere kijkers en zelfs de makers.”

Voor de distributie rekent Facebook er vooral op dat kijkers video’s delen, maar ze zijn ook toegankelijk via een apart tabblad. “Afgelopen jaar keken vijftig miljoen mensen in de vS minimaal een video per maand. De totale kijktijd steeg in 2018 met een factor veertien”, aldus de director of product van Facebook.

Op de grote markten probeert haar collega Matthew Henick samen te werken met grote producenten, partijen als Endemol. Hoe groot zijn budget is, houdt hij voor zich. Thematisch gezien ligt zijn interesse vooral bij sport, nieuws en live evenementen.

Ook het advertentieprogramma bij Watch, Ad Break, wordt internationaal uitgerold. Adverteerders kunnen er pre- en midrolls mee kopen. “Branded content is ook mogelijk en erg populair.”

Veel geld leveren de commercials nog niet op, zo vertelde David Wehner eind juli bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De CFO zei (PDF): “Investeren in video, zoals Watch, hebben het potentieel om bij te dragen aan de omzet maar het is nog betrekkelijk klein als je naar het totaal kijkt.”

Foto: Alan Antiporda (cc)

Dit bericht is 11 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond