Deel dit artikel
-

Facebook weer winstgevend, maar gebruikers haken af

Vanavond Nederlandse tijd maakt Facebook nabeurs de cijfers over het eerste kwartaal bekend. Die stellen naar verluidt beleggers niet teleur. Tegelijkertijd was er afgelopen week echt verontrustend nieuws: het gebruik van Facebook zou de afgelopen drie maanden fors gedaald zijn in een aantal grote markten.

Investeerders die door Thomson Reuters zijn geraadpleegd denken dat de omzet over het eerste kwartaal 36 procent is gestegen, naar 1,4 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar. De winst zou moeten uitkomen op 308 miljoen dollar, waarbij reeds rekening is gehouden met fors gestegen uitgaven die dit jaar vijftig procent hoger liggen.

De mobiele strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. Dit najaar maakte mobiel reeds 23 procent deel uit van zijn advertentieomzet. Goldman Sachs houdt rekening met een mobiele advertentie-omzet van 382 miljoen dollar, 25 procent hoger dan een jaar terug. Facebook zou in de VS alleen al dertig procent van de mobiele advertentiemarkt kunnen claimen. Het algemene plaatje is zonder meer positief: de totale advertentie-inkomsten stijgen jaarlijks met 43 procent.

Drie nieuwe pijlers zouden straks nog meer resultaten moeten laten zien: ten eerste de nieuwe indeling van de Facebookpagina, die meer ruimte biedt aan advertenties. Ten tweede het onlangs gelanceerde Facebook Home, dat van Androidtelefoons een echt sociale interface maakt. Straks ook met advertenties, is de verwachting. Ten derde kunnen adverteerders sinds kort specifieke gebruikers benaderen op grond van hun aankoopgeschiedenis.

Maar de vraag is of Facebook niet veel te hard bezig is om beleggers en adverteerders tevreden te stellen. Volgens The Guardian, die zich deels baseerde op cijfers van het bureau SocialBakers, slaat de verveling op Facebook keihard toe. Vooral jongeren keren Facebook de rug toe en vluchten naar Path, Kik, Line en Instagram. Volgens Nielsen, vandaag geciteerd door The Guardian, zou Facebook in een jaar tijd tien miljoen Amerikaanse gebruikers zijn afgehaakt.

De op Facebook doorgebrachte tijd neemt meetbaar af. In december brachten gebruikers gemiddeld nog 121 minuten door op Facebook, tegen 115 minuten in februari. Voor zover er nog groei is, wordt die gerealiseerd in opkomende markten, zoals Vietnam, Bangladesh en zelfs Irak.

SocialBakers heeft overigens zelf kanttekeningen geplaatst bij deze cijfers die ‘niet betrouwbaar genoeg’ zouden zijn voor conclusies zoals The Guardian die een dezer dagen trok, zij het dat meerdere bronnen wijzen op afhakende gebruikers. Vooral jongeren.

Iets van de nervositeit hierover zit mogelijk al verdisconteerd in de aandelenkoers. Die ligt nu rond de 26 dollar, tegen 31 dollar eind vorig jaar.

Het is niet ondenkbaar dat beleggers zullen eisen dat Facebook al zijn inspanningen gaat richten op mobiel. Mobiel is nu nog te veel een afgeleide van de desktopversie, met te weinig nadruk op dynamische interactie met vrienden via chat en het delen van foto’s. Met de aankoop van Instagram lijkt Facebook zijn grootste concurrent te hebben binnengehaald.

De actuele cijfers publiceert Emerce vanavond.

Facebook_stock_610x273

Deel dit bericht

4 Reacties

Rick de groot

Tuurlijk lopen mensen weg bij facebook. Als je iets op je eigen time line plaats bereik je maar 30% van al je eigen vrienden.

je moet gewoon betalen om iedereen te bereiken van je EIGEN VRIENDEN.

Facebook is verleden tijd.

Dennis Sievers

Mensen lopen weg bij facebook omdat je tussen de reclames en like-acties door de berichten van je vrienden vrijwel niet meer kunt zien.

Ik heb het beroepsmatig nodig, maar anders had ik al lang geen account meer. Zelfs bij de commerciele zenders op TV zie ik minder reclame en dat zegt heel wat volgens mij.

Jeroen voor 't Hekke

Laat ik vooropstellen dat ik enigszins bevooroordeeld ben doordat ons bedrijf zich focust op Facebook Marketing en ik het zelf oprecht ook leuk vind om te gebruiken. Maar ik wil toch even reageren.

@Rick Je bereik heeft alles te maken met het aantal berichten en de populariteit van je bericht. Daarnaast is de newsfeed natuurlijk ook gewoon voller geworden doordat meer mensen FB gebruiken en de kans groot is dat jij (en jouw vrienden) er in de afgelopen tijd meer vrienden bij hebben gekregen. Kortom: de concurrentie voor jouw berichten is toegenomen. Al heb ik daar zelf weinig last van. Waarbij voorop staat dat ik NOOIT zal betalen om mijn eigen vrienden te bereiken.

@Dennis Bij de like acties bedoel je waarschijnlijk de like-share-win acties. Die zijn erg irritant. Het wordt hoog nodig tijd dat FB hier gaat ingrijpen door hun eigen richtlijnen te gaan handhaven. Het aantal advertenties wat je noemt is een beetje overdreven. Zowel op mijn mobiel als macbook kwam ik vanmorgen bij het doorlopen van mijn hele newsfeed twee sponsored stories tegen waarbij een FB pagina werd gepromoot. (Hierbij heb ik het niet over de advertenties in de sidebar)

De mensen om mij heen die Facebook vaarwel zeggen doen dit om hele andere redenen. Ze komen er namelijk achter dat het medium helemaal niet bij hun past. Ze willen niet alles met een grote groep delen. Dat is denk ik een ontwikkeling waar FB, maar ook andere sociale netwerken eerder last van kunnen krijgen. Daarnaast is FB niet nieuw meer en ons mensen wil dan graag iets anders, iets nieuws.

Tom

Je ziet nu inderdaad dat de early adopters Facebook verlaten net als een aantal jaar geleden bij Hyves. Ik heb zelf nog wel een account zodat ik via Facebook nog bereikbaar ben maar ik plaats er niets meer op. Dit geldt voor veel mensen in mijn omgeving. Ten tijde van Hyves was er een duidelijk en beter alternatief (Facebook), nu versnippert het naar Google+ en diverse meer gespecialiseerde netwerken. Facebook zal nog wel een tijdje groeien in landen waar het nog in opkomst is maar het kenterpunt is reeds bereikt. Los van de advertenties en het feit dat je met je berichten niet al je vrienden bereikt heeft Facebook nog een ander probleem. Facebook worstelt enorm met de balans tussen content van vrienden, advertenties en privacy. Het lukt ze niet om die balans te vinden waardoor ze vrijwel continu de richtlijnen voor mensen die applicaties voor Facebook maken veranderen. Hierdoor haken ook developers af hetgeen in de nabije toekomst de groeiafname/ daling zal gaan versnellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond