Deel dit artikel
-

“File-sharing succesvol businessmodel voor computergames”

Terwijl de muziekindustrie nog steeds geen mogelijkheid ziet om geld te verdienen met het fenomeen file-sharing, worden in de computergames-industrie de eerste commerciële successen behaald met het zogenoemde peer-to-peer businessmodel. Dat beweert Trymedia Systems, een bedrijf dat software levert waarmee de gebruiksmogelijkheden van computergames, maar ook andersoortige software, naar voorkeur van de aanbieder ingesteld kunnen worden.

Met de technologie die Trymedia Systems gebruikt kunnen de mogelijkheden van downloadbare games zo beperkt worden dat deze bijvoorbeeld maar een beperkt aantal dagen speelbaar zijn, of dat een beperkt aantal levels toegankelijk is. Maar ook non-game toepassingen zijn mogelijk, zodat van een programma bijvoorbeeld slechts een beperkt aantal functies geactiveerd worden. Trymedia zegt dat er inmiddels drie miljoen downloads zijn geweest van games die met de zogenoemde ActiveMARK Content Control and Monetization (CCM)-technologie zijn uitgerust, via file-sharing netwerken zoals Kazaa, Morpheus en LimeWire.

Marketingmanager van Trymedia Gabe Zicherman zegt in Consumer Electronics Daily dat de conversie-ratio's liggen op 1,5 procent, wat zou betekenen dat de drie miljoen downloads van games geleid hebben tot de verkoop van 45.000 exemplaren. Zicherman maakt uit deze cijfers op dat "nu duidelijk is geworden dat gamers bereid zijn om te betalen voor hun games, zelfs wanneer ze weten hoe ze gratis aan illegale versies kunnen komen". In een onderzoek van Trymedia onder vijfhonderd personen die een game hadden gedownload en daarna gekocht zei tweederde van de onderzochte groep dat ze het product niet zouden hebben gekocht als het niet online verkrijgbaar was.

Trymedia zegt op het ogenblik tenminste zes games- en entertainmentuitgevers als klant te hebben, waaronder het beursgenoteerde Infogrames . Dit bedrijf heeft tot nu toe vier games met de software van Trymedia uitgerust, waaronder het populaire actie-racespel Driver. Daarover zegt Zicherman dat er aanvankelijk alleen gekraakte versies online verkrijgbaar waren. Na een paar weken waren er volgens hem aanzienlijk meer legale probeerversies verkrijgbaar dan gekraakte versies, zodat de gemiddelde consument de gekraakte versie niet eens meer kan vinden.

Mediagigant Bertelsmann staat ook op de klantenlijst van het bedrijf, evenals minstens één muziekuitgever: J-Records , dat een single van Alicia Keys gratis online aanbood. Bij beluisteren van de single op een computer werd telkens automatisch een site geopend waar de plaat besteld kon worden. Toen het album officieel uitkwam werd de single ge-deactiveerd.

De software van Trymedia voorziet overigens ook in de mogelijkheid dat na betaling ontsloten versies worden aangeboden in het peer-to-peer circuit. Volgens Trymedia zal de software dan automatisch terugkeren in de beperkte modus, zodat ook de nieuwe eigenaar van de software zal moeten betalen voor volledige toegang. Dit gebeurt volgens Trymedia ook in geval de software op cd of dvd wordt gezet, of als het als attachment per e-mail wordt verstuurd. Met name deze extra beveiliging is van belang; het try-before-you-buy systeem is al eerder gebruikt, maar liep altijd stuk op beveiligingsproblemen. Een eenmaal gekraakte versie kon vrijelijk via internet of op schijf verder verspreid worden. Trymedia, dat is opgericht door voormalige hackers, zegt dat ook generieke cracks (waarbij een enkele code genoeg is om elk exemplaar te kraken) bij hun systeem geen zin hebben.
Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen zou het voor de legitieme gebruiker van de software geen probleem zijn om voor eigen gebruik wel meerdere volledig toegankelijke kopieën te maken. De gebruiker dient dan de software nogmaals te downloaden, en moet deze vervolgens op dezelfe manier ontsluiten als de eerste versie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond