Deel dit artikel
-

File-informatiediensten een van weinige successen TomTom

TomTom zag het laatste kwartaal van 2010 de omzet dalen met 3 procent. Bij Content & Services, waar de verkoop van kaarten en de file-informatiediensten onder vallen, was nog wel een stijging te zien van de omzet met 16 procent. (meer…)

Deel dit bericht

5 Reacties

Martin Voorzanger

Vraag we af wat nu de toegevoegde waarde van Emerce is. Paar regels overtypen uit het kwartaalbericht en joepie, we hebben een blogpost. Misschien enige verdieping?

Inge Janse

@ Martin: begrijpelijke vraag, maar voor mij als niet-tomtom-kwartaalberichtlezer vind ik het wel fijn om dit nieuws hier te zien verschijnen. De bonuspunten voor de verdieping houd ik inderdaad op zak.

Gijs Vroom - Emerce

@Martin
We zouden uiteraard graag alles wel willen uitdiepen maar onze tijd is aan de andere kant ook beperkt. We moeten dan kiezen en soms brengen we nieuws dan zonder al te veel analyse, zodat we het tenminste wel brengen. De tijd in analyse en research gaat dan naar andere artikelen.

MRTN

Kijk dit en je weet alles. Is wel van de bron zelf (topman TomTom) maar hij is wel eerlijk en houdt geen verkooppraatje.

http://video.iex.nl/Beleggen-Video/2600/TomTom-ceo-Goddijn-exclusief-De-markt-is-kleiner-geworden-mede-door-verzadiging.aspx

Bottomline is dat losse navigatiekastjes een verzadigde markt aan het worden is, die met 10-15% per jaar krimpt in de VS en in Europa. Daar staat tegenover dat ze deze klanten live services willen verkopen (file info) voor een zo’n 4 euro per maand. Aangezien nieuwe tomtoms een simkaartje hebben die anoniem aangeven waar het verkeer stroomt en stilstaat, kun je snel om files heen geleid worden.

Mensen die gratis of goedkope navigatie gebruiken om af en toe van a naar b te komen zullen daar wellicht geen gebruik van maken, maar forenzen wel. Daarnaast is er groei in de dienstverlening aan o.a. de transportsector. Vanuit een hoofdkantoor kan men dan truckers laten omrijden of bijvoorbeeld klanten informeren waar hun bestelling blijft.

Tegenover de verzadigd rakende markt in de VS en Europa heb je trouwens ook nog onontgonnen markten in India en Brazilie. TomTom neemt 500 man extra in dienst om die markten te gaan ontginnen.

TomTom voorspelt voor 2011 een gelijkblijvende winst, bij meer investeringen (waaronder die 500 man en investeringen in innovatie). Dus ze zullen wel meer omzet moeten halen om die extra kosten te betalen. Naar eigen zeggen denken ze dat dat mogelijk is.

Een probleem nog voor ze is het betreden van de chinese markt. Daar kun je als buitenlander niet zomaar op komen. Ze hebben wel een joint venture (49%) met autonavi, om in ieder geval deels in die markt te zitten. Ook zitten er gratis tomtom kaarten in HTC telefoons die in Azie veel verkocht worden. Dat levert dan weer zogenaamde ‘licentie inkomsten’ op.

Ik volg dit allemaal omdat ik aandelen bezit, en als aandeelhouder moet je je ook als een soort ‘eigenaar’ gedragen. Vrijdag was een pijnlijke dag voor mijn portemonnee. Had ze beter kunnen verkopen en dagje later terugkopen. Maar ik heb wel vertrouwen in dit bedrijf op lange termijn, ondanks de vele uitdagingen.

MRTN

En nog vergeten te melden dat TomTom steeds dieper in de auto industrie zit. Zo rolt 40% van alle nieuwe Renaults van de band met ingebouwde navigatie.

De cijfers zijn hierdoor ook wat vertekend. Auto’s worden het meest verkocht in januari en tomtom kastjes het meest in december (kerst).

Aangezien TomTom in de auto industrie groeit (50% in 2010) en in losse kastjes daalt zie je een seizoensinvloed. Hierdoor lijkt kwartaal 1 top en kwartaal 4 slecht ten opzichte van 2009. Kijk je over een heel jaar, dan zie je weinig verschil (3% groei over een heel jaar)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond