Ford heft divisie e-commerce op

Ford Motor Company heeft besloten zijn omvangrijke e-commerce divisie op te heffen. De CEO van die divisie, Karen Francis, is per 1 augustus ontslagen. Ford maakt definitief een eind aan een aantal e-commerce activiteiten en integreert de rest in het bedrijf. De autofabrikant zegt in zijn kosten te moeten snijden.
Francis, die ook vice-president van de gehele Ford Motor Company was, leidde de divisie – ConsumerConnect geheten – sinds vijftien maanden. Zij gaat als e-business consultant voor Ford werken. Francis, die eerder in dienst was van concurrent General Motors, werd gezien als één van de rijzende sterren in de autowereld. Ford merkt in een verklaring op dat ConsumerConnect "de omzet (van Ford) hielp toenemen en de kosten reduceren". Niettemin trekt Ford nu de stekker uit zijn e-commerce divisie in het kader van een omvangrijk bezuinigingsplan. ConsumerConnect is vergelijkbaar met de grote e-GM unit van General Motors.
De ontslagen topvrouw was als CEO van ConsumerConnect onder meer verantwoordelijk voor Ford's e-supplier relaties, voor zijn op consumenten gerichte e-business activiteiten en voor de customer relationship-centra, zo schrijft Yahoo Finance. Die laatste centra zullen volgens Ford met de activiteiten op het gebied van e-business strategie en integratie onderdeel uit gaan maken van de divisie Global Marketing. Ook voor de 350 werknemers van ConsumerConnect zoekt Ford elders in het bedrijf een plek.
De maatregelen komen niet uit de lucht vallen. Ford Motor Company schreef eind vorig jaar 199 miljoen dollar af op "bepaalde investeringen in e-commerce en auto-gerelateerde investeringen", zo melden diverse media. Ford begon in 2001 allerlei onderdelen van ConsumerConnect af te stoten. Zo besloot de autofabrikant uit een joint-venture met de producent van digitale en draadloze technologie Qualcomm te stappen. De twee werkten samen om auto's te bouwen met deze technologie. Ook werd een einde gemaakt aan het plan om – via PeoplePC – alle 166.000 Ford-werknemers van een PC en een internetverbinding te voorzien.
Ford zet wel zijn financiering van Covisint voort, de auto-marktplaats waar het een belang van dertig procent in heeft. Ook gaat de autofabrikant verder met zijn joint-venture Percepta, de maker van CRM-software waarin ook customer management-dienstverlener TeleTech een belang heeft.
Ford Nederland was dinsdag onbereikbaar voor commentaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond