Deel dit artikel
-

Forrester: meerjarenplan nodig voor mobiele kanaal

Bedrijven die serieus met mobiele marketing omgaan, moeten een meerjarenplan opstellen. Het nieuwe kanaal gaat namelijk fundamentele verandering teweegbrengen binnen organisaties als geheel, stelt marktonderzoeker Forrester.

‘Innovatieve bedrijven zien het mobiele kanaal niet als onvolwassen en gaan komend jaar serieus strategisch investeren in kanaalontwikkeling. Daarvoor hebben marketeers een visie nodig over meerdere jaren’, stelt de onderzoeker in een nieuw rapport.

Telefoons en tablets zijn namelijk de catalystor voor een geheel nieuwe beweging. Nu zijn het deze dragers die de nieuwe ‘end points’ bij de consument zijn, maar in de toekomst kunnen dat andere dragers worden. Televisies, auto’s, horloges en billboards zijn maar een paar voorbeelden van de huishoudelijke apparaten die binnenkort over een internetaansluiting beschikken en, dus, een contactpunt naar de consument zijn.

‘Vernieuwingen in klantrelaties vergen significante veranderingen in cultuur en vaardigheden bij zowel de business- als IT-afdelingen’, stelt Forrester. ‘Slimme marketeers nemen de controle over het mobiele kanaal terug van hun bureaus en technische dienstverleners. Technologieën als indoor location, crosschannel-attributie, responsive design, geautomatiseerde mobiele marketing en targetting en big data gaan het verschil maken, maar zullen pas na 2013 voor grote veranderingen zorgen’.

Het bericht van de marktonderzoeker komt daags voor het begin van het Mobile World Congress in Barcelona. Emerce zal vanaf maandag integraal verslag doen van de nieuwe technieken en inzichten die zich via topsprekers op de Spaanse podia aandienen.

Foto: Tsahi Levent-Levi (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Hanny van Keulen

Dat is toch niks nieuws? Alhoewel het implementeren en uitrollen binnen de organisatie een jong vakgebied is, zijn er al organisaties succesvol voorgegaan. Kijk eens bij LECTRIC bijvoorbeeld in de opleiding NextSocial of NextMarketeer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond