Deel dit artikel
-

Forrester: slechts enkele marktplaatsen op goede spoor

Het gaat niet goed met Europese internet-marktplaatsen. Daarom zullen ze de stap moeten maken naar meer data-uitwisseling en xRM-applicaties; verlieslijdende ASP-modellen hebben afgedaan. Dat zegt Forrester in een omvangrijk onderzoek naar grote Europese e-marktplaatsen. Daaruit bleek dat bijna negentig procent nog steeds verliesgevend is, terwijl velen ook dit jaar nog geen break-even zullen bereiken.

De 25 grootste Europese marktplaatsen op het web draaiden in 2001 een gezamenlijke omzet van 350 miljoen euro, terwijl er ruim twee miljard in is gestoken door investeerders en marktpartijen. Maar zelfs met geld overladen marktplaatsen redden het volgens analist David Metcalfe niet zonder IDE; Interoperative Data Exchange en xRM-applicaties, ofwel de nieuwe generatie in CRM-ontwikkeling. Ook outsourcing moet leiden tot kostenbeheersing.

Forrester ziet in Europa maar vier marktplaatsen die deze zaken relatief eenvoudig in de praktijk kan brengen. Het gaat om Elemica , Covisint , E2Open en Freemarkets . "De verwachting dat e-marktplaatsen de markt op hun kop zouden zetten, is niet uitgekomen", zegt Metcalfe. Daarvoor in de paats ziet hij kleine organisaties met beperkte mogelijkheden en een teruglopende cashflow.

De cijfers die Forrester boven water haalde, zijn verre van optimistisch. Van de 25 onderzochte marktplaatsen is 88 procent verliesgevend, en slechts 36 procent hiervan denkt dit jaar het break-evenpunt te halen. Daarnaast bekeken de onderzoekers een dertigtal grote Europese bedrijven. Hier bleek dat slechts zes procent van die bedrijven meer dan vijf procent van hun benodigdheden via marktplaatsen koopt. Meer dan tachtig procent verkocht minder dan één procent van hun handel via een dergelijke marktplaats.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond