Deel dit artikel
-

Fors kwartaalverlies IconMedialab/Lost Boys

IconMedialab/Lost Boys heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 215,4 miljoen Zweedse kroon (23,4 miljoen euro). Het concern hoopt zijn bestaande klanten te behouden en gaat zich concentreren op zijn key markets. De reorganisatie moet in de loop van het volgende kwartaal zijn afgerond. CFO Rens Buchwaldt noemt de resultaten "duidelijk geen goede prestatie". CEO Robert Pickering was in een toelichting optimistischer: hij ziet de markt in 2003 "wel verbeteren".

Het zijn de eerste resultaten van IconMedialab / Lost Boys sinds de fusie van de Amsterdammers en de Zweden in januari van dit jaar. Het geconsolideerde verlies van het nieuwe bedrijf ligt lager dan het gecombineerde nettoverlies van 264,2 miljoen kroon (28,7 miljoen euro) van de toen nog zelfstandige bedrijven.

De netto omzet daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2001 met 48 procent naar 224,1 kroon (24,3 miljoen euro). De omzet ligt wel acht procent hoger dan die van het vierde kwartaal van vorig jaar. De business units van het voormalige Lost Boys boekten een kwartaalomzet van 54,3 miljoen kroon (5,9 miljoen euro). Het operationeel kwartaalverlies kwam uit op 102,2 miljoen kroon (11,1 miljoen euro), exclusief een voorziening van 89,5 miljoen kroon (9,7 miljoen euro) die wegens de reorganisatie moest worden genomen. Die voorziening viel overigens 14,5 miljoen kroon (1,5 miljoen euro) hoger uit dan aanvankelijk gepland.

CFO Rens Buchwaldt (hiervoor CEO van ICON), noemde in een telefonische persconferentie de resultaten "duidelijk geen goede prestatie". CEO Robert Pickering toonde zich bij deze gelegenheid voorzichtig optimistisch. "We hopen dit jaar onze bestaande klanten te behouden om zo de storm te doorstaan. Veel cliënten zijn momenteel terughoudend met investeren, voor 2002 zal de groei in de hele IT-service-industrie nauwelijks toenemen. In 2003 zal de markt wel verberen."

Volgens Pickering behaalt IconMedialab/Lost Boys tweederde van zijn omzet bij key clients uit Nederland, Zweden, de VS en Finland. Dat zijn – samen met België, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Finland en Denemarken – ook de landen waar het concern zich op gaat concentreren. De activiteiten in Zwitserland (behalve Zürich), Polen en het Verenigd Koninkrijk worden "geherstructureerd, geconsolideerd of beëindigd".

Het aangekondigde ontslag van 350 werknemers ligt volgens het bedrijf op schema en zal in het midden van het volgende kwartaal zijn afgerond. Daarna zullen er in totaal nog circa 1150 mensen bij IconMedialab/Lost Boys werkzaam zijn. Als onderdeel van de reorganisatie worden kantoren in Noorwegen en het Zweedse Malmö en Götenburg gesloten. In Nederland "wordt de integratie van de diverse groepen gecomplementeerd", stelt het bedrijf.

IconMedialab/Lost Boys zet de claimemissie van 173 miljoen kroon (18,8 miljoen euro) ter uitbreiding van het kapitaal door. Het moet aandeelhouder Red Valley (van de familie Mol) 82 miljoen kroon terugbetalen. Een lening 35 miljoen kroon (3,8 miljoen euro) van dezelfde aandeelhouder heeft het concern nog niet hoeven aanspreken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ate van der Meer

Waar gaat dat toch heen. Ik kan me niet voorstellen dat er tijden komen dat deze combinatie winst gaat maken. Kan iemand ons in heldere taal uitleggen waarom het toch zo interessant is om zulke verliesgevende partijen uberhaupt in stand te houden. Feit is dat onze organisatie veel kleiner is, maar winst maken is toch een grondbeginsel voor ondernemerschap? Er zijn tijden geweest, ja tijdens de hoogtij dagen van de 'hype' rond internet dat ik/wij met argus ogen keken naar bovengenoemde partijen, nu denk ik daar heel anders over. Komt de volgende vraag naar voren, zijn er mensen geinteresseerd in, wederom, een aandeel Icon/Lostboys? Ik zou bijna een beursgang voor Snakeware voor willen stellen, waarschijnlijk meer waar voor uw geld!? Nee, begrijp me niet verkeerd, ik uit alleen mijn bezorgdheid over de vele internetpartijen die continu slechte cijfers laten zien maar steeds vertellen dat alles volgens schema loopt en er beter uit gaat zien. Hoe lang nog? Tot deze zomer, halen ze het einde van het jaar? Ik ben benieuwd.

Jeroen

Lopen fusies met Zweedse nieuw media bedrijven niet altijd fataal af?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond