Deel dit artikel
-

Forse groei streamingdiensten RTL

De streaming inkomsten van RTL+ en Videoland stegen met 23,1 procent naar 64 miljoen euro in het eerste kwartaal, mede dank zij het snel groeiende aantal abonnees.

Eind maart 2022 registreerde RTL Group 4,31 miljoen betalende abonnees voor haar streamingdiensten RTL+ in Duitsland en Videoland in Nederland. Het aantal betalende abonnees voor Videoland groeide met 12,9 procent op jaarbasis tot 1,136 miljoen.

De groepsomzet steeg met 11,3 procent naar 1,5 miljard euro.

De advertentie-inkomsten van RTL Group bedroegen 829 miljoen euro, waarvan 653 miljoen tv-reclame-inkomsten en 83 miljoen digitale advertentie-inkomsten. De Nederlandse markt groeide met 24 procent.

Op 31 maart 2022 sloot RTL Group de verkoop van RTL Belgium aan de Belgische mediabedrijven DPG Media en Groupe Rossel af.

Het is volgens het mediabedrijf nog te vroeg om de potentiële impact van de oorlog in Oekraïne op het consumentenvertrouwen, de inflatie en de economische groei en daarmee op de resultaten van RTL Group in 2022 te kwantificeren, hoewel de Duitse advertentiemarkt in maart en april al zwakker was dan verwacht.

Deel dit bericht

1 Reactie

Seb

Op Europese schaal is het aantal streamingdiensten teveel gefragmenteerd. Elke tv-zender / groep heeft z’n eigen streamingdienst, investeren miljoenen in de ontwikkeling van het platform en de apps. Door het ontbreken van consolidatie, lukt het ook niet om een Europees antwoord te ontwikkelen voor Netflix, Disney+, HBOMax, Discovery+ en Paramount+. Alle Amerikaanse streamingdiensten trekken de rechten van hun eigen producties terug op het moment dat ze in Europa starten.

Sowieso is Europese samenwerking ver te zoeken in de media, terwijl dát juist de toekomst veilig zou stellen. Stel je voor, één streamingdienst, één platform, één sterke speler waaraan alle Europese landen meewerken. Het zou meteen dé streaming-kampioen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond