Derp

Framfab stopt marketingcommunicatie, ontslaat ruim dertig man

Ook de Nederlandse vestiging van Framfab, Netlinq Framfab , ontkomt niet aan een forse reorganisatie. Het bedrijf houdt op een zogenaamd 'full service' bureau te zijn, en zal zich niet langer richten op marketingcommunicatie. De door Netlinq opgestarte bedrijven Coin en Plinq worden weer afgestoten, wat betekent dat twintig mensen uit de organisatie verdwijnen. Verder hebben ruim dertig werknemers hun ontslag gekregen.

In Nederland blijven honderd werknemers over, waardoor Framfab nu bestaat uit 900 werknemers. In Nederland zal in de toekomst meer worden samengewerkt met reclame- en communicatiebureaus, zegt directeur Frank van Oirschot. De afdelingen marketingcommunicatie en integrated branding verdwijnen daamee. Netlinq Framfab bestaat zometeen uit drie 'cellen': twee voor interactieve communicatie in Rotterdam en Amsterdam en een derde divisie waarin een twintigtal experts op technisch gebied komt te werken.

De reorganisatie is het gevolg van de tegenvallende resultaten van Framfab. In eerdere ontslagrondes werden al honderden werknemers ontslagen, maar Nederland bleef daarbij telkens buiten schot. Door de uitgifte van nieuwe aandelen hoopt Framfab nieuw kapitaal ter waarde van 19,3 miljoen euro binnen te halen.

Na eerdere slechte berichten vanuit Zweden liet Van Oirschot nog weten de toekomst niet somber in te zien. "De situatie in Nederland is relatief goed. We hopen dat we de komende tijd op deze manier verder kunnen gaan", zei hij bij die gelegenheid .

De twee Nederlandse bedrijven Plinq en Coin, die beiden al enkele jaren gelden ingelijfd werden door Netlinq, verdwijnen uit de organisatie. In beide bedrijven heeft Framfab nu nog een aandeel van zeventig procent. Volgens Van Oirschot bestaat er wel interesse van andere partijen voor deze bedrijven, maar de bestuurders moeten zelf uitmaken of ze over willen in een andere organisatie, of dat ze zelfstandig verder willen. Met het afstoten van de twee ondernemingen verdwijnen nog eens twintig banen bij Netlinq Framfab.

13 Reacties

Wordt het niet tijd om in het kader van de toenemende flexibilisering van bedrijfsvoering en overheadkosten een site op te zeteen waar eventuele overcapaciteit aangeboden en verhandeld kan worden. Gezien de groeistuipen (en bijbehorende luwtes) van de interneteconomie lijkt het me wel prettig om "overbodige" middelen aan andere marktpartijen aan te bieden, of ben ik hopeloos blijven hangen in het efficiency verhaal van de new economy?

Er zijn verschillende partijen die proberen als intermediair op te treden tussen enerzijds het gebrek aan deskundigen en anderzijds een (tijdelijke)overcapaciteit. Het vertrouwen in de intermediair is daarbij vaak van doorslaggevend belang.Ik kan me zo voorstellen dat het ontbreken van voldoende inkomsten op de korte termijn voor bedrijven een goede reden zijn om hun personeel extern aan te bieden. Het is in dat geval voor de werkgever van het grootste belang dat het contact met een opdrachtgever zorgvuldig verloopt. Helaas hebben een aantal intermediairs door hun handelswijze een slechte naamsbekendheid opgebouwd. Zelf heb ik ooit gebruik gemaakt van XPRTease en dat is me goed bevallen. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het daarbij om een opdracht ging waarvoor we zelf niet de benodigde kennis in huis hadden en daarom zochten naar een specifieke materiedeskundige. Helaas is het ook in dit geval zo dat zoeken op internet eenvoudig is maar vinden toch knap lastig!

Het is sowieso wel een goed idee om naar meer efficiëntie te streven in de internetbranche. Als je kijkt naar hoeveel bedrijven er omrollen kan er nog heel wat verbeterd worden. Ik ben wezen kijken op http://www.xprtease.nl en het ziet er goed uit. Mij benieuwen of er nu ook gebruik van gemaakt gaat worden. Als ze slim zijn wel.

Hoewel ik weet dat het artikel over Framfab gaat wil ik toch even reageren op de suggestie van meneer Slotboom. Het is namelijk helemaal niet zo'n gek idee om middels een goed opgezette bemiddelingssite een soort pool van specialisten op te zetten. Ik weet niet of xprtease.nl daartoe in staat is maar ze hebben volgens mij al wel de infrastructuur. Kom op jongens van xprtease.nl stap in dit gat!

Lijkt me op zich een heel goed plan. Het is niet alleen netlinq maar op dit moment veel meer bedrijven die (tijdelijk) te weinig werk hebben voor hun personeel. Maar als de markt weer aantrekt dan heeft iedereen weer een probleem om die mensen weer aan te trekken. Als je in staat bent om via een site (zoals hierboven) tijdelijk je mensen toch te verhuren dan heb je daar natuurlijk in een later stadium weer voordeel van. Hoeveel bedrijven waarvan je nu leest dat het minder gaat hebben over een half jaar weer mensen nodig?

Het kan niet anders of de bedrijven die deze barre tijden overleven hebben straks weer mensen nodig. Ik ben er voorstander van om hieraan nu eens niet de W&S bureaus te laten verdienen. Die hebben al genoeg verdiend aan de branche. Ik denk dat er nu eens een online initiatief moet verdienen aan deze te verwachten groei. Overigens denk ik dat de vraag pas dit najaar weer gaat aantrekken. Dus jongens van online initiatieven pak de draad weer op! Overigens vind ik de site van xprtease.nl wel ok!

Ik wil nog reargeren op het mailtje van Henk Slotboom. Het is een uitstekend plan om zo'n site op te starten. Wellicht dat een aantal bedrijven gezamelijk zo'n initiatief kunnen nemen, al dan niet gebruik makend van bestaande sites (kennelijk bestaat er dus al zoiets maar ik heb nog niet gekeken moet ik bekennen). Ik denk dat de trend is dat grotere bedrijven ondertussen meer zelf het bouwen van websites in eigen beheer doen. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen externe mensen met kennis voor nodig zijn. Voor de interne automatisering van bedrijven is het geen noodzaak om internet technieken onder de knie te krijgen. Voorheen was er meer geld om te investeren dus werd er al snel naar externe hulp gezocht om projecten te realiseren. Nu blijkt dat dit soort projecten toch eigenlijk 'gewone' projecten zijn, waarvoor wel specifieke kennis nodig is, wordt er veel meer aan inhuur van mensen gedacht. In dat kader ligt het dus voor de hand om, zoals Henk dat zegt, inderdaad een grote pool te creeren waar zonder tussenkomst mensen met specifieke kennis hun profiel kunnen plaatsen. Volgens mij is het werk er nog wel maar verschuift het van extern steeds meer naar intern. Dat is overigens een trend die je bij grotere en belangrijke projecten wel vaker ziet.

Ik heb een interview gelezen met een van de directeuren van Netlinq. Het interview was in een landelijk dagblad. Zijn achternaam ben ik vergeten maar zijn voornaam was Frank. In dat interview vertelde hij dat zijn grootste kick was dat hij 's ochtends zijn bed uitkwam om dan een belangrijke afspraak af te zeggen. Ik vind het ongelooflijk wat voor een arrogantie daaruit spreekt. Kennelijk is het bij dit soort bedrijven niet nodig om respect voor je klanten te hebben. Ik moet zeggen dat ik al weer wat jaren meeloop maar volgens mij behoort een klant nog steeds koning te zijn. Het verbaast me dan ook in het geheel niet dat dit uiteindelijk dus toch tegen je gaat werken. Het geluk is dan dat diezelfde frank de toko net verkocht heeft voor 100 miljoen (samen met zijn twee partners).

Ben, helemaal met je eens, maar dat artikel is wel heel oud dat je gelezen hebt. Ze hebben het inderdaad voor 98 miljoen verkocht, maar helaas voor de jongens hebben ze dat met een aandelenruil gedaan. Hun aandelen framfab zijn inmiddels met 94% gedaald, dus ze hebben er ieder uiteindelijke nog geen miljoen aan de verkoop verdiend en je weet niet eens hoeveel ze erin geinvesteerd hebben. Misschien hebben ze er per saldo wel verlies op gemaakt.

  • Frank van Oirschot, oprichter en CEO Netlinq Framfab
  • 22 juni, 2001

Heren, Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat iemand zich eens vergist, maar wat Ben Donkers hier naar voren brengt is geen vergissing meer, maar een grove fout. Ten overvloede verklaar ik daarom dat ik nooit in een interview verteld heb dat het mijn grootste kick is geweest 's ochtends mijn bed uit te komen om dan een belangrijke afspraak af te zeggen. Zij die ons kennen weten dat dit niet 'ons soort teksten zijn'. Dit is ordinair met modder gooien en het zou de redactie niet misstaan als ze dit soort reacties niet zouden plaatsen. Ook de bedragen en constructies die genoemd worden in een andere reactie kan ik niet bevestigen. In verschillende media zijn bedragen genoemd die met elkaar gemeen hebben dat ze allemaal niet kloppen. Frank van Oirschot

Frank van Oirschot heeft gelijk, het interview wat Ben Donkers heeft gelezen was niet met Frank. Ik heb het interview een maand of wat (misschien wel meer dan een jaar) geleden ook gelezen, en het was niet Frank van Oirschot die dit zei. Het was echter zeker wel een andere directeur/CEO/C* van Netlinq/Framfab, zijn naam weet ik helaas niet meer.Als er iemand nog een kopie van dit artikel heeft, is het misschien wel aardig dit als reactie hier te posten Mark van Putten

Ok, Ik dat geval moet ik mijn excuses maken aan Frank van Oirschot. Het interview was niet met hem maar met zijn partner. Essentie van het verhaal blijft overigens hetzelfde.

  • Frank van Oirschot, oprichter en CEO Netlinq Framfab
  • 11 juli, 2001

Dames, Heren, Grow up!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug