Deel dit artikel
-

Funda: “Veranderingen langer in de pijplijn”

Het openstellen van Funda voor alle koophuizen stond al een half jaar op de agenda, zo zegt marketing manager Jeroen Wilhelm. “We hadden een breed draagvlak nodig van onze achterban.”

Funda verraste vriend en vijand met de mededeling dat de huizensite voortaan ook aanbod zal vermelden van niet-NVM makelaars. De oude directie van Funda, een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Makelaars, stapte eerder dit jaar op juist vanwege het gesloten karakter van Funda.

"Je kan zo'n strategisch beslissing niet nemen zonder de steun van de makelaars," zegt Wilhelm. "Dat heeft enige tijd gekost en is ook de belangrijkste reden van de radiostilte die we de laatste tijd in acht hebben gehouden. De belangrijkste regel is dat de consument aan zet is. Die heeft duidelijk gemaakt dat het huizenaanbod uitgebreid zou moeten worden."

Niet alle 4000 NVM makelaars waren voor, maar een ruime meerderheid wel. Daarnaast heeft adviesbureau McKinsey, die Funda heeft geholpen met de nieuwe strategie, erop aangedrongen dat de site niet naar een tweede positie zou afzakken. En dat dreigde met de toenemende concurrentie wel te gebeuren. Ongeveer 25 duizend woningen stonden tot op heden niet op Funda. Funda blijft volgens Wilhelm de sterkste site, want alleen de door NVM-makelaars aangeboden huizen worden uitgebreid beschreven.

Wilhelm ontkent berichten dat externe makelaars voor het aanbod moeten betalen. "Dat klopt niet, wij hebben al enige tijd een spidermodule ontwikkeld om externe gegevens te verzamelen, dan kunnen we moeilijk nog eens geld voor vragen." Ook hoeven makelaars geen bijdrage aan Funda te betalen.

De recente rechtszaak tegen Jaap.nl heeft geen invloed gehad op het besluit, "maar het heeft ons wel geholpen, nu wel zelf ook een spidermodule gaan inzetten."

De vraag is wel of met het openstellen van Funda de positie van de makelaarsvereniging NVM niet zwakker zal worden. Veel makelaars waren lid omdat ze bij Funda hun gegevens konden plaatsen. Maar volgens Wilhelm kan dat niet de enige reden voor lidmaatschap zijn. "Makelaars die vrezen dat ze hun sterke positie kwijtraken, moeten zich realiseren dat het ook in ons belang is dat we zoveel mogelijk consumenten bereiken."

Funda gaat de gegevens in haar databank voortaan sneller actualiseren. Niet iedere nacht, maar zodra de makelaar zijn gegevens heeft ingevoerd. Ook is een samenwerking met de financiële vergelijkingssite Independer opgestart. Het bedrijf gaat de hypotheekaanbiedingen verzorgen bij woningen die op de site worden aangeboden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond