Fusie Ziggo en Vodafone Nederland rond
Ziggo en Vodafone Nederland gaan samen verder als één bedrijf. Dat heeft Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, dinsdagnacht bekendgemaakt.
Vodafone en Liberty Global denken 280 miljoen euro per jaar te kunnen besparen op infrastructuur, marketing en administratie.
Hun gezamenlijke waarde wordt geschat op 3,5 miljard euro. Ziggo zette in heel 2015 2,8 miljard euro om, Vodafone 1,9 miljard. Daarbij leed Ziggo 485 miljoen euro verlies.
Er komt een Nederlandse joint venture, waarin elk bedrijf vijftig procent krijgt. Daartoe betaalt Vodafone 1 miljard euro aan Liberty Global. Onder welke naam men verder gaat is nog niet duidelijk.
Het moment van de fusie komt wellicht geen moment te laat. Ziggo zag ook het afgelopen kwartaal weer klanten vertrekken. Dat gold vooral voor tv klanten. Het aantal internetklanten bleef stabiel op 3,1 miljoen. De gemiddelde Ziggo-klant betaalt maandelijks 44,97 euro.
De twee marktspelers vullen elkaar goed aan: Ziggo was voor mobiele telefonie al aangewezen op het netwerk van Vodafone, terwijl Vodafone voor vast internet en tv een distributiecontract heeft met KPN. Of dat contract meteen ontbonden kan worden is de vraag.
Het fusiebedrijf gaat in elk geval abonnementen aanbieden waarin naast vast internet en tv mobiel internet wordt aangeboden (quad play). Ziggo Mobiel had eind 2015 ruim 187.000 mobiele klanten, Vodafone 5 miljoen. Dat is overigens bij lange na nog niet het aantal mobiele klanten dat KPN heeft: die heeft 3,7 miljoen abonnees en nog eens 3,8 miljoen prepaid klanten. Inmiddels hebben meer dan 1,1 miljoen KPN klanten een vast-mobiele bundel.
Met het samengaan van beide bedrijven krijgt KPN er dan ook een geduchte concurrent bij. KPN heeft tot nu toe als enige bedrijf in Nederland de beschikking over een vast en een mobiel netwerk.
Over banenverlies is nog niet gesproken. Mogelijk zal er gesneden moeten worden in het aantal regionale kantoren. Vodafone heeft er alleen al negen. Het fusiebedrijf telt 8000 medewerkers. Het fusiebedrijf beschikt trouwens ook meteen over 137 fysieke (Vodafone) winkels, waar extra producten onder de aandacht kunnen worden gebracht.
De fusie moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders als de Europese Commissie. Die goedkeuring komt vermoedelijk pas eind dit jaar.
Ziggo bedient momenteel 90 procent van Nederland via de kabel. In de resterende gebieden zou Ziggo/Vodafone theoretisch gebruik kunnen blijven maken van het netwerk van KPN of dochter Reggefiber.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
bert
Neem aan dat de Opta toch eens gehakt moetmaken van kabel-monopolie. Nu Ziggo ook glasvezelpakketten gaat leveren op KPN/Reggefiber netwerk wordt boel wel erg krom. Je merkt het ook aan de flinke prijsstijgingen voor internet-only. Van 20-30 naar minimaal 40€ is toch veel in jaar tijd.
martin
en waar blijft nu de concurrentie bedingingen van onze regering??
is dit geen monopolie meer voor de opta dan??
waar blijft mijn mogelijkheden voor kiezen van provider als ze allemaal
onder 1 kantoor gaan zitten dan??
Jer
“Vodafone en Liberty Global denken 280 miljoen euro per jaar te kunnen besparen op infrastructuur, marketing en administratie.”
Dat lijkt me een beetje onrealistisch. Er is een gecombineerde schuldenlast van 10 miljard euro. Gezamenlijk denken ze dan 280 miljoen te kunne besparen? ik denk eerder dat ze die zullen doorrekenen naar de klant toe. Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de goedkoopste alles in 1 pakket en vergelijkt met het aanbod van de “Big boys”, dan schrik je je wezenloos. In sommige gevallen betaal je meer dan de helft minder voor exact hetzelfde.
Ik denk eerlijk gezegd dat Vodafone – zodra de fusie op klantniveau merkbaar is – haar prijzen bovengemiddeld zal verhogen. Mark my words.