Deel dit artikel
-

‘Fysieke kledingswinkels bedreigd door internet’

Na de elektronicahandel krijgt nu ook de kledingbranche te kampen met hevige concurrentie van internetwinkels.

ABN AMRO voorspelt in de Sectormonitor Retail op 2012 weinig goeds voor kledingwinkels in de Nederlandse winkelstraten. “We verwachten dat de particuliere consumptie zal dalen in 2012 onder invloed van de dalende koopkracht en de stijgende werkloosheid”.

“De fysieke kledingzaken hebben naast dalende omzetten te maken met toenemende concurrentie via internet. Grote buitenlandse internetwinkels, maar ook merkfabrikanten bieden in toenemende mate hun producten aan via internet”.

Zaken als Spartoo, Zalando, Omoda en winkelclubs als Vente Privée pikken online publiek af van de bakstenen winkels.

Het aantal verkopen zakt komend jaar verder, terwijl de prijs in de winkels omhoog gaat:

“De consument is te verleiden met meer dan alleen prijs, op het gebied van beleving liggen volop kansen. We hebben het dan onder andere over winkelaankleding en productpresentatie. De consument wil producten zien, voelen en beleven. Winkeliers die aandacht besteden aan hun etalage lokken meer klanten naar hun winkel die langer blijven en bovendien 6% meer kopen.”

De bank ziet in de winkelstraat enkel nog groeimogelijkheden voor de supermarkten:

Foto: Jason Hargrove (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

Jochem

Werkelijk baanbrekend onderzoek…

Ann Steyaert

Er zullen ongetwijfeld meer en meer mensen vaker online kleding aankopen.
Toch ben ik er van overtuigd dat ook shoppen in de offline wereld nog lang zal blijven bestaan. De ervaring zal echter op een andere manier ingevuld moeten worden dan wat we vandaag krijgen: te kleine paskamers, vlokken stof op de grond, te lange wachtrijen aan de paskamers, niet opgeleide winkeliers, … en ondertussen loop je in de winkel met je jas en dikke sjaal, 4 tassen uit andere winkels, kinderen die naar huis willen, ….
Winkeliers moeten er voor zorgen dat shoppen terug ‘leuk’ wordt, dat het een doel op zich wordt.
Een aantal jaren geleden begonnen sommige winkels reeds met live DJ’s, maar men zal nog verder moeten gaan. Schrap wat vervelend is (te smalle gangen, te kleine pashokjes, …) en maak gebruik van alles wat offline shopping meerwaarde geeft (geloofwaardig stijl-advies door goed opgeleide winkeluitbaters, spiegels die je toelaten ook je achterkant te zien zonder dat je je nek 180° moet draaien, de mogelijkheid om je mogelijke nieuwe outfit te tweeten en meteen een hele groep mensen aan te spreken die hun mening geven over deze outfit, een veilige plaats om al je spullen uit andere winkels niet te moeten dragen,…)
Vrouwen gaan heus niet enkel winkelen omdat ze per se iets nodig hebben (hoewel we dat wel zo zeggen ;)). Shoppen als entertainment. En graag ook lekkere (!) koffie in een grote sofa, voor mijn man, terwijl ik die nieuwe kleren pas …

Harry BIjl

Lees ook voor veel informatie over retail ontwikkelen mode branche http://www.cbwmitex.nl en retail2020.nl

CollonaMode

Mode-ondernemen wordt weer écht ondernemen! Je klant centraal stellen. Dit betekent óók dat we voorjaarsmode niet al in december in de winkels moeten hangen!!

Jan Andries Mulder

Interessant om te lezen dat winkeliers die hun etalage goed inrichten meer verkopen.

Meer verkopen doe je door meer traffic of door meer conversie.
HET probleem van de fysieke retailer is VERKEER.
HET probleem van de online retailer is CONVERSIE.

Als je multi-channel doet combineer je ‘best of both worlds’.

Pieter Kerken

Jan Andries,

Waarom is het probleem van online retailers conversie? Het is voor hun juist geen probleem, aangezien zij dit veel beter kunnen meten (en optimaliseren) dan fysieke retailers.

Jan Andries Mulder

Pieter,

Gemiddelde conversie van fysieke winkels is rond 40%. Gemiddelde conversie van online winkels is 1 tot 2%.
Amazon heeft een conversie van tegen de 20%.

Ik help online retailers graag dat niveau bereiken.
Vandaar dat ik schrijf: verkeer is geen probleem voor online retailers. Dat kopen ze ‘gewoon’. Als je conversie gezond is kun je onbeperkt verkeer inkopen.

Arjan van Deursen

Lees wat er nu speelt binnen retail in het Nieuwe magazine Retail Visie

Jos

Jan Andries,

Je vergelijkt nu appels met peren. Het internetpubliek is totaal anders dan het winkelstraatpubliek. Zie je gave schoenen in een schoenenwinkel, dan koop je die. Want je hebt geen zin om weer helemaal naar de andere kant van de stad te lopen om te vergelijken of ze bij een andere winkel misschien 2 euro goedkoper zijn. Op internet gebeurt dit wel. Zie je gave schoenen, dan ga je ook nog 5 andere sites erbij pakken, om te vergelijken.

Zie je nog geen gave schoenen, dan ben je nog in de oriënterende fase. In de winkelstraat bezoek je 5 winkels, op zoek naar leuke schoenen. Op internet ga je zo 20 sites bij langs.

Tevens is het op internet een kwestie van kosten/ baten. Heb jij 10 euro voor een sale over met Adwords? Dan wil je hier het maximale uithalen. Je kan natuurlijk ook alleen op trefwoorden zitten die zeer goed converteren, maar dan verkoop je minder. Minder verkopen –> minder omzet, minder omzet –> minder snel deals met inkooporganisaties kunnen maken, geen deals met inkooporganisaties –> hogere prijzen, hogere prijzen –> minder sales, etc.
In een winkel is dat wat lastiger. Daar is de ruimte aanzienlijk beperkter. Op zaterdagmiddag is de H&M propvol. Er past niemand meer bij (dus geen extra verkeer), dus wil je uit de huidige bezoekers zoveel mogelijk winst halen. Verkeer is op zaterdag echt geen issue voor de fysieke retailer.

Jan Andries Mulder

Jos,

Helemaal met je eens! Retailing vs Etailing is als Appels vs Peren. Elk kent zijn eigen dynamiek.

De volgende ‘formule’ geldt voor zowel Retail als Etail:

Omzet = Traffic x Conversie.

Afhankelijk van de omstandigheden (zaterdagmiddag, online dwaze dagen, etc.) is de optimalisatie een ander spel.

Mijn oorspronkelijke opmerking was over de etalage die traffic bevordert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond