Deel dit artikel
-

Ga viraal via You Tube: kassa!

Gooi een nieuwe iPhone 6 en een Galaxy S6 in een pan met kokend water en kijk wat er gebeurt. Een YouTube-filmpje van nog geen vier minuten. Zonde van het geld? Nou nee, de maker moet er al een paar duizend dollar mee hebben verdiend.

Filmpjes waarin de nieuwste smartphones worden gemarteld, blijken nog altijd immens populair op YouTube. Dat geldt ook voor de nieuwste virale video, die op 14 april op YouTube werd gezet. De maker gooit tegelijk een Galaxy S6 en een iPhone 6 in een pan met kokend water en doet verslag van hun langzame dood. Niet verrassend geven beiden het op, de S6 wint het overigens van de iPhone. De teller van de ‘Samsung Galaxy S6 vs. iPhone 6 Boiling Hot Water Test’ stond vanochtend op 1,4 miljoen impressies.

De maker verdient er vermoedelijk aardig wat geld mee. Eerder kwam hij met de video ‘Don’t Boil Your iPhone 6 in Coca-Cola!’ Goed voor 11 miljoen impressies. Het filmpje waarin een Samsung Galaxy S6 in een magnetron wordt gestopt, loopt wat minder goed.

Een viraal filmpje kan aardig wat opleveren. YouTube betaalt volgens sommige berichten gemiddeld 5 tot 7 dollar per duizend impressies, 100 tot 700 dollar bij 100.000 impressies en 1 miljoen impressies leveren 5000 tot 7000 dollar op. Google wordt er zelf ook niet slechter van: het krijgt 45 procent van de advertentie-opbrengsten.

Een Britse moeder die alweer enkele jaren terug haar in peuters filmde – waarbij de een de ander in de vingers bijt – incasseerde na 386 miljoen impressies 168.560 dollar. De videoclip Gangnam Style was een jaar geleden goed voor 870.000 dollar.

Meer verdienen? Dan dagelijks een video. Succesvolle YouTube-sterren kunnen makkelijk 128.000 dollar per maand verdienen. Zoals Charliscraftkitchen. De maakster is 8 jaar oud. De Spaanse Yuya (22) deed het met 36 miljoen impressies nog beter in de maand maart, volgens de recente ranglijsten. Haar inkomsten worden geschat op 41.475 dollar per maand. Meest opmerkelijk: ze maakt haar video’s niet eens in de Engelse taal, veelal een voorwaarde voor een miljoenenbereik.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Stefan

De bedragen die hier genoemd worden voor een bepaald aantal Youtube views kloppen niet, een richtlijn is eerder een kleine 1000 dollar per miljoen views. Met de hierin genoemde bedragen zou het peuter-vinger-bijt filmpje aanzienlijk meer hebben opgeleverd.

Jan Libbenga

De genoemde bedragen zijn in elk geval vorig jaar gemeld, de gemiddelde CPM per duizend impressies lag ook in 2013 (volgens Tubemogul) rond de 7,60 dollar, maar het schijnt (per jaar?) nogal te fluctueren. De genoemde opbrengsten van het peuterfilmpje dateren – zoals blijkt uit het artikel waarnaar wordt verwezen – van enkele jaren terug.

Roy Johannink

Ik heb zelf een virale video op YouTube van 14 miljoen views, maar ik kan je vertellen dat deze bedragen bij lange na niet kloppen. Hoewel ik niet mag klagen over hetgeen ik heb verdiend. 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond