Deel dit artikel
-

We gaan vaker boodschappen scannen

Het huidige online omzetaandeel in de foodsector gaat stijgen van 0,81 naar 5,25 procent in 2015. Dat voorspelt ABN AMRO. Technologische ontwikkelingen zijn de grote aanjager van deze verschuiving.

Boodschappen doen hoeft niet meer in de supermarkt, zoals ‘window shoppen’ met een mobiele telefoon in het buitenland laat zien. De verwachting is dat 23 procent van de Nederlanders in 2015 dit concept omarmt, waarbij aankopen worden gedaan via het scannen van producten op billboards.

Onder invloed van trends en ontwikkelingen verandert onze manier van boodschappen doen voortdurend. Internet, de mobiele telefoon en de smartphone zorgen ervoor dat het koopproces sterk in verandering is.

De consument zal volgens de analisten van de bank blijven kiezen voor combinaties van fysieke winkels en online mogelijkheden in de toekomst. Gemak voert de boventoon. Window shoppen of subwayshoppen speelt daar op in. Billboards fungeren als complete winkel met producten die de klant scant, bestelt en direct afrekent met een mobiele telefoon.

Een andere optie om tijd en moeite te besparen, is het zogenoemde ‘pick-up & delivery’-systeem. Consumenten kiezen in dat geval zelf een locatie en tijdstip om online bestelde boodschappen op te halen of te laten thuisbezorgen. Ruim 30 procent van de Nederlanders zal hier in 2015 gebruik van gaan maken, denkt ABN.

Een andere veelbelovende ontwikkeling is het koppelen van loyaliteitskaarten en betaalkaarten aan de mobiele telefoon. Uit het onderzoek (Pdf) van ABN AMRO onder 1600 Nederlandse consumenten, blijkt dat 36 procent hiervan gebruikt wil maken tijdens het boodschappen doen. Voordeel van deze technologische koppeling is dat de klant in een fysieke winkel altijd gebruikmaakt van het loyaliteitssysteem en dat de retailer gericht aanbiedingen kan doen.

De tijd van zegeltjes plakken of een portemonnee vol pasjes is voorbij als het aan de consument ligt. Zij weten zich prima aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Nu is het tijd voor retailers om hierop in te springen, adviseert ABN.

Deel dit bericht

2 Reacties

Edwin Vlems

Leuk artikel, maar even opletten dat het voorspellingen van bijna een jaar terug zijn. En de wereld draait steeds harder…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond