Deel dit artikel
-

Game in doosje verliest terrein

De fysieke markt voor games in Nederland vertegenwoordigde in 2012 een omzet van bijna 215 miljoen euro en 6,7 miljoen verkochte games. Dat meldt brancheorganisatie NVPI. Dat is een daling van meer dan 17 procent in vergelijking met 2011.

Verschillende oorzaken liggen aan de basis van de mindere verkoop van zogenaamd ‘boxed’ games, volgens de NVPO. De belangrijkste is het steeds groter wordende belang van het downloaden van games, het online gamen en het gamen op tablets en smartphones. Daarnaast werden er minder titels op de markt gebracht.

De omzet uit verkopen van games voor console en PC daalde met ruim 45 miljoen euro. De omzetdaling van PC-games is met 11 procent het minst scherp. Dat is te danken aan een aantal populaire titels dat alleen op PC verscheen, zoals Diablo 3 en Guild Wars 2. De omzet van console games daalde met console procent scherp. Eén van de oorzaken is dat in 2012 een kleiner aantal titels op de markt werd gebracht.

Een belangrijke oorzaak voor de daling van de verkopen van ‘boxed’ games is ook de transitie naar digitaal. GfK Retail and Technology schat in dat consumenten online alleen aan ‘full games’ al 42 miljoen euro uitgeven. Daarbij gaat het dan om uitgaven via bijvoorbeeld Sony Entertainment Network, Xbox Live, Nintendo Network en Steam, maar ook om App games zoals iTunes en Android.

2012 is een tussenjaar voor de consolemarkt, waarin de transitie naar een nieuwe generatie definitief in gang is gezet. Met de komst van Sony’s PS Vita en de Wii U van Nintendo is het wachten op de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3. Met een daling in verkochte aantallen van maar liefst 31 procent liet de markt echter zwaar te wensen over.

Onder ‘Games digitaal’ wordt verstaan de door GfK Retail and Technology Benelux geschatte betaalde consumentenomzet via alle digitale platforms.

x miljoenen euro’sx miljoenen stuks
20112012%20112012%
PC games

31,4

27,7

-11,1%

1,8

1,5

-14,9%

Console games

228,7

187,2

-18,2

6,4

5,1

-19,4%

Games digitaal

28,0

42,0

50%

Totaal Games

288,1

256,9

-10.8%

8,2

6,7

-18,4%

 

 

 

 

 

 

 

Games hardware (consoles)145,9104,8-28,2%0,80,5-31,1%

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond