Deel dit artikel
-

Gebruiker wordt kijker

Sneller is duidelijk beter, maar wat is goed? Een MP3-bestandje downloaden is wat anders dan een beeldvullende videoclip.

De ene kabelmaatschappij presteert prima met een constante snelheid, de andere haalt niet eens de isdn-snelheid. adsl is snel, maar veel gebruikers betekent ook bij adsl tragere verbindingen. Om de datastromen in goede banen te leiden, zijn extra schakels nodig: nieuwe partijen die als distributeur optreden om de belasting van het netwerk te spreiden. Daarnaast zullen micropayments hun intrede doen en pay-per-view mogelijk maken.

Enkele grote bedrijven in de Verenigde Staten, waaronder Yahoo!, Fox, CNN en America Online, werken druk aan breedband content. In Nederland lijkt een voortrekkersrol weggelegd voor Veronica. De onderzoeksbureaus hebben nog weinig gezien, maar voorspellen al dat breedband het Internet zal omvormen tot een interactiever en uitdagender medium, waarin televisie en het Internet samensmelten. Door de hogere snelheid zullen ook online games en entertainment een vlucht nemen, ook de adverteerder krijgt meer mogelijkheden. Denk aan infomercials. At Home en Unilever testen 'rich media advertising': een interactieve banner met animaties en video waarin de kijker kan klikken. De kijker zal er snel aan wennen altijd online te zijn, wat een impuls kan zijn om mobiel internet aan te schaffen voor als hij niet thuis is. At Home gebruikt niet alleen de kabel, maar doet ook een proef met ADSL.

Hoe breedband internet er precies uit gaat zien, is onbekend. Net als bij WAP zoekt iedereen nog naar de killerapp. Maar vast staat dat het breedband tijdperk om de hoek ligt: volgens een onderzoek van Pro Active overweegt de helft van de Nederlandse bevolking een breedband verbinding te nemen. IDC denkt daar overigens anders over: in 2004 zou slechts een op de drie aansluitingen in Europa een breedband aansluiting zijn. Forrester is nog minder optimistisch: slechts achttien procent in 2005.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond