Deel dit artikel
-

‘Gebruikersprofielen bij Google zijn crux rondom Google+’

Bij de nieuwe sociale Google-dienst Google+, waar gebruikers foto’s, video’s, links en updates met elkaar kunnen delen, zullen gebruikersprofielen bij de zoekmachinegigant steeds belangrijker worden. Emerce vroeg drie experts naar hun inzichten op dit vlak.

Volgens Bas van den Beld, web en search strategist en eigenaar van Stateofsearch.com, zijn de profielen bij Google de crux rondom de onlangs gelanceerde dienst. “De aanpassingen die Google de laatste tijd aan de Google-profielen heeft gedaan zijn hierbij heel belangrijk. Deze komen samen in Google+. Vanuit de profielen wordt geregeld wie wat ziet en wanneer. Precies dat wordt de thuisbasis van de gebruiker.

Philip Spaas, managing partner bij Oogst, ziet vooral een commercieel aspect voor Google. “Bijvoorbeeld hoe deze profielen in combinatie met surf- en zoekhistorie gebruikt kunnen worden om nog beter te targetten. Een mediaplanner kan straks in een AdWords-achtige omgeving gebruikmaken van deze profielen om consistente boodschappen via display, tekst en video ads te communiceren en daarbij onderscheid maken tussen PC, tablet en mobiel gebruik.”

Hij vervolgt: “Naast deze vergaande segmentatie in combinatie met het apparaat, zal ook beter kunnen worden afgestemd op de fase in de ‘customer journey’ dan voorheen bij bijvoorbeeld Gmail. En er kan rekening gehouden worden met conversie van uitingen binnen de ‘peer group’.”

Volgens Spaas zal privacy hierbij een grotere rol gaan spelen, gezien de recente cookiediscussie en wetgeving. “Positief voor de gebruiker is dat privacy voor alle verschillende ‘circles’ individueel is in te stellen, zodat bjivoorbeeld een recruiter niet direct met foto’s van drankgelagen wordt geconfronteerd. Door de toegenomen complexiteit in combinatie met volledige transparantie richting adverteerder zijn traditionele mediabureaus niet in staat om deze mogelijkheden voor de adverteerder optimaal in te zetten. Hiervoor is het type online marketeer vereist zoals campagnemanagers van complexe Google AdWords-campagnes.”

Wolter Tjeenk Willink, van Traffic Builders, merkt op dat Google-profielen nu al gebruikt worden voor de rangschikking van zoekresultaten. “In elk geval waar het gaat om op de persoon afgestemde zoekresultaten. ‘Personalized search’ is dan ook een belangrijke trend naast (en soms overlappend op) social search.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond