Deel dit artikel
-

Gedwongen ontslagen bij Vodafone Nederland

Vodafone Nederland gaat krimpen. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Klantenservice en het winkelpersoneel worden ontzien, maar andere afdelingen moeten inleveren.

Gedwongen ontslagen zijn niet te vermijden, laat Vodafone weten. De ondernemingsraad is nog niet akkoord, maar ziet de noodzaak ervan in. Hoeveel er bezuinigd gaat worden, is nog niet volledig duidelijk. De plannen worden voor het einde van dit boekjaar (maart 2013) voltooid. Aangezien het telecombedrijf zijn serviceniveau hoog wil houden, zal de focus van deze besparingen voornamelijk liggen op de onderdelen zonder direct klantcontact, zo laat het vandaag weten.

Reden van de inkrimping is het economisch klimaat in Nederland dat volgens Vodafone ‘voorlopig zwaar blijft’. Ook zien alle telecombedrijven hun inkomsten onder druk staan door veranderend belgedrag.

De 1,3 miljard euro die Vodafone voor de frequenties heeft betaald, lijkt niet van invloed te zijn geweest. November 2012 werd al bekend dat Vodafone Group zou gaan bezuinigen op de Europese afdelingen.

Het bedrijf heeft in Nederland 2800 werknemers, verspreid over Maastricht en Amsterdam.

Ook elders worden maatregelen genomen. In Australië krijgen prepaidklanten van Vodafone niet gratis meer toegang tot sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Ook moeten ze aanzienlijk meer voor dataverkeer betalen. Vodafone zegt dat het extra kosten maakt voor het onderhoud van het netwerk. Prepaidklanten hebben woedend gereageerd.

Deel dit bericht

3 Reacties

telecom

In plaats van er mensen uit te gooien kunnen ze misschien beter stoppen met Sizz en Hollandsnieuwe? Denk dat deze producten al miljoenen hebben gekost??

Gijs Vroom

@telecom. Allereerst, waarom moet deze reactie anoniem? Wat is er ‘gevaarlijk aan’?

Ik begrijp verder de logica van de reactie niet. Waarom moet een bedrijf producten of labels die miljoenen hebben gekost eerst killen alvorens een reorganisatie te mogen doen? Misschien zijn de labels wel van strategisch belang en heeft het hoofdmerk een probleem als ze er niet zijn? Is de continuïteit van het bedrijf dan in groter gevaar? Of misschien zijn de verliezen nu beperkt en is het duurder om te stoppen? Of gaan er met deze labels meer mensen hun baan verliezen dan de reorganisatie?

Graag reacties met inhoud.

Bernard Linden

Het is gewoonweg simpel te verwachten dat er bij telecombedrijven ontslagen vallen, omdat o.a. Whatsapp en de crisis voor minder omzet zorgen, waardoor je zelfs met nieuwe diensten en producten het omzetverlies niet meer kan compenseren. Behalve door mensen eruit te knikkeren, zodat je dus dezelfde winst behoudt met minder omzet. Beetje Jamba verhaal wat bijna aan de afgrond zat doordat iedereen gratis ringtones naar elkaar kon sturen door nieuwe generatie telefoons en software.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond