Deel dit artikel
-

Geen bewijs gedwongen verkoopprijzen webwinkels

De NMa start geen mededingingsrechtelijk onderzoek naar internetverkoop. Dat webwinkeliers door importeurs en fabrikanten gedwongen zouden worden bepaalde verkoopprijzen te hanteren, kon niet worden gestaafd met documentatie.

Eerder klaagden leden bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org over importeurs en fabrikanten die de verkoopprijs proberen te beïnvloeden. Zo zou er sprake zijn van dwang om de adviesprijs als verkoopprijs te hanteren, met uiteindelijk nadelige gevolgen voor de consument.

Na een indicatie van de NMa om deze problemen in kaart te brengen, moet de autoriteit nu afzien van een mededingingsrechtelijk onderzoek.

Geen bewijsdocumentatie

De NMa ontving wel reacties, maar hierbij ontbrak vaak bewijsdocumentatie als contracten, brieven of e-mails. In die gevallen waarin deze documenten wel waren meegestuurd, gaven deze onvoldoende aanwijzingen voor een onderzoek.

Een woordvoerder laat weten dat de alle berichten waarbij het vermoeden van oneerlijke concurrentie rees, zijn nagebeld. “Bij een nabelactie bleek het vaak minder erg. We konden niet anders concluderen dan dat de signalen die we binnenkregen, berustten op een geschil tussen een leverancier en een webwinkelier.” Er zou ‘onvoldoende ruimte zijn om er een zaak van te maken’. Hierbij was et argument van de NMa dat er naar buiten toe verantwoord moet worden waarom er tijd en geld in een zaak als deze wordt gestoken.

Niet concreet

“Het moet blijken dat een leverancier zo groot is, dat er sprake is van een economische mahtspositie, of een webwinkelier moet onder druk staan. Dan pas hebben we een zaak. We hebben alles afgestruind, maar we kregen het niet concreet”, aldus de woordvoerder.

De NMa heeft vorig jaar een publieke oproep gedaan om problemen rondom internetverkoop te melden. Dit leverde 131 signalen op. Aanvullend heeft de NMa twee uitgebreide enquêtes uitgezet in de witgoedsector en in de horlogesector. De bereidheid om deel te nemen aan de enquête was aanvankelijk beperkt. Pas na een telefonische nabelactie ging de respons omhoog.

Geschillen
 
De NMa laat weten nog open te staan voor klachten, maar: “Het moeten er meer zijn, en het moet concreet zijn. De economische impact moet duidelijk zijn.” Bij een aantal signalen die de NMa binnenkreeg werd het advies gegeven dit uit te vechten bij de civiele rechter. Het ging in die gevallen om een geschil met de leverancier van de webwinkel. “Het was te weinig om een onderzoek te starten.”

De webwinkelier kan anoniem een klacht indienen. Alleen is ook hier documentatie voor nodig. De woordvoerder sluit niet uit dat er ondernemers zijn waarbij een anonieme reactie naar de bewuste webwinkelier teruggeleid kan worden: “Er zit een risico in. Maar je moet je afvragen hoe belangrijk je het vindt om je business overeind te houden.”

Zaak niet gesloten

Geconcludeerd kan worden dat er wel problemen zijn, maar dat deze niet gedocumenteerd zijn. Voor de NMa betekent dit niet dat de zaak hiermee afgehandeld is. “De zaak is absoluut niet gesloten. Wanneer mensen concreet bewijs hebben, dat in een breder perspectief geplaatst kan worden, dan zijn ze van harte welkom. Wij zijn de laatsten om te zeggen, we hebben er naar gekeken, we doen er niks meer mee.”

Verticale prijsbinding

Het grootste deel van de respons (61 procent) ging over zogenoemde verticale prijsbinding, verboden op basis van de Mededingingswet. Bij verticale prijsbinding legt de fabrikant eenzijdig aan de detaillist een vaste consumentenprijs of een minimum verkoopprijs op. Er waren onvoldoende aanwijzingen voor een mededingingsrechtelijk onderzoek naar verticale prijsbinding.

De overige respons ging over leveringsweigering (27 procent) of het hanteren van verschillende voorwaarden door leveranciers (dual pricing, 12 procent). Internetwinkeliers gaven bijvoorbeeld aan dat zij van leveranciers direct of indirect (via bonussystemen) hogere inkoopprijzen krijgen dan reguliere winkeliers. Leveringsweigering en dual pricing zijn op zichzelf niet verboden. Deze vormen van een verticale overeenkomst kunnen wel verboden zijn als er sprake is van een economische machtspositie. Daarvoor waren geen aanwijzingen in de signalen en enquêtes.

Deel dit bericht

7 Reacties

Don van Riet mgt cons ICT

Deze vertikale prijsbinding wordt o.a. door Philips indirect doorgevoerd. Zogenaamd worden alleen de goedkopere apparaten aan Internetwinkels uitgeleverd, maar voor duurdere modellen wordt sinds kort de levering geweigerd. Op deze wijze wordt het fysieke retailkanaal beschermd tegen prijserosie. Concrete case: de LCD TV 32PFL 9604H is niet langer leverbaar via MOKIO en andere internetwinkels, zie de informatie op Kieskeurig.nl Je mag aannemen dat levering wel mogelijk was gebleven als de consumentenprijs via dit kanaal dichter bij de fysieke winkelprijs had gelegen. Overigens wordt het eigen Internetkanaal van Philips op identieke wijze uitgesloten van levering van duurdere modellen…Bij witgoed daarentegen zie je deze dubieuze praktijken nauwelijks (maar daar is Philips dan ook uitgestapt).

webwinkelier

Ik zou zeggen, onderzoek bij Apple, met name de ipod handel. Zij dwingen indirect alle verkopers van ipod tot een bepaalde prijs. Het gevolg is: negatieve marges bij de kleine winkeliers (want die kan niet concurreren met grote jongens), of de grote jongens hebben een positieve marge zodat ipod nog meer kan verkopen. De macht van ipod voor de prijsstelling is veel te groot!

Joris

@Don, andere webwinkels hebben die Philips televisie wel hoor, zie: http://www.vergelijk.nl/lcd_plasma_televisie/philips/32pfl9604h/

Don van Riet mgt cons ICT

Tja Joris, op die website schijnt alles nog steeds leverbaar, de vraag is of dat nog zo is. Maar even terug op de kern: bijna iedere Internet winkel die eerder deze TV onder de 900 ? in retail aanbood schijnt inmiddels van levering te zijn uitgesloten. Daarboven is kennelijk geen probleem, want daar zijn aanbieders genoeg te vinden. En daar ging het mij om: Philips controleert h??r verticale prijsbinding door het selectief uitsluiten van Webwinkels van levering, het eigen kanaal incluis. Vreemd dat daar volgens de NMA geen actie op nodig is. Volgens mij resteert dan alleen de Consumentenbond: die zal bij het label beste koop, resp. beste keus dit moeten meewegen in zijn oordeel. Het eerdere topmodel 9603 zou zo nooit dat oordeel meer moeten krijgen en het nieuwe model 9604 per definitie al niet meer. Wordt vervolgd..

Gerrit

Ook in de horlogebranche is er wel degelijk sprake van dwang om de gewenste prijzen te hanteren en aan allerlei opgelegde regeltjes te moeten voldoen. Teken je het contract niet? Simpel, einde levering, einde bedrijf.  Hebben we uiteraard ook al eerder gemeld bij de NMa, maar kennelijk slagen deze bedrijven er dus in het zo te verpakken dat ze niet aan te pakken zijn.

webwinkelier

Gerrit, heb je geen bewijzen dan of zo? je zou zeggen dat je toch e-mails of telefoongesprekken of andere correspondentie hebt om het te bewijzen?het verbaast mij ook ten zeerste dat de klokkenluiders geen bewijzen hebben in de vorm van correspondentie. Als je die bewijzen echt niet hebt dan kan je ze creeren! Wat ik daarmee bedoel is een 'val' maken voor deze fabrikanten en uitlokken en dit schriftelijk laten bevestigen.

Gerrit

@ webwinkelier; We hebben best een aantal zaken die we hard kunnen maken (en ook aan de NMa hebben gemeld), alleen het grote probleem is dat zij er kennelijk niet voldoende in zien, en je dus klem staat… Of je houdt je aan de verkrampte afspraken of ze leveren gewoon niet meer….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond