Deel dit artikel
-

‘Geen kannibalisatie mobiele site door app’

The Guardian verkocht in ruim drie maanden 120 duizend iPhone-apps voor 3 euro per stuk. ‘De app heeft geen invloed op de bezoekgroei van onze mobiele site. Beide stijgen snel’, aldus Steve Wing van The Guardian tegen Emerce.

Steve Wing, business development director van The Guardian, vertelt donderdag tijdens de Mobile Convention Amsterdam, over de pionierende mobiele activiteiten van de Britse kwaliteitskrant. Emerce sprak hem alvast.

The Guardian verkoopt sinds december een betaalde app, maar de content is na aanschaf gratis. Hoe loopt dat?

We hebben sinds half devember 120 duizend apps verkocht voor 3 euro per stuk. Het aantal aankopen groeit nog steeds. De app is geld waard omdat hij content op een rijkere manier presenteert. We zijn continu bezig met verbeteringen. Dit is nog maar versie 1.0.

Jullie mobiele site heeft wel advertenties, de app nog niet. Gaat de app dan niet ten koste van de inkomsten via de mobiele site?

Geenzins. We zien zo’n kannibalisatie helemaal niet. Zowel gebruik van de iPhone-app als van onze mobiele site groeit stevig. Maandelijks haalt de mobiele site een bereik van 1,2 miljoen unieke bezoekers. Ongeveer de helft van de bezoekers van de mobiele site gebruikt ook een iPhone of iPod Touch, maar ook onder die groep blijft het bezoek toenemen.

Waarom verkopen jullie nog geen toegang tot de hele krant binnen te app?

Dat kan nog komen. We zijn volop aan het experimenteren. Maar voorlopig blijft het een app waarvoor men eenmalig moet betalen. Je moet niet vergeten dat wij de eerste Britse krant waren met een betaalde app. We wilden eerst kijken hoe dit zou aanslaan. Het is goed mogelijk dat we komen met nieuwe manieren om aan mobiele content geld te verdienen.

Welke verschillen ziet The Guardian in bezoek vanaf mobiel en web?

Mobiele bezoekers zijn heel erg geinteresseerd in het laatste nieuws en sport. Ook is het bezoek in het weekend relatief groter dan op het web. Op doordeweekse dagen surfen veel mensen tijdens de werkdag naar onze site. Opvallend veel mobiele bezoekers komen nog na tien uur ’s avonds: vlak voor ze naar bed gaan. De mobiele telefoon vult de gaten in de dag dat mensen ons nog niet wisten te vinden. Ook tijdens de lunch is er een mobiele piek.

Hoe zit het met andere mobiele platforms dan de iPhone?

We geven de iPhone momenteel prioriteit. We zijn zeker van plan apps voor andere platformen uit te brengen. Maar je moet in de huidige situatie kiezen wat je eerst doet. Op apps voor Android, Nokia en Blackberry is het dus nog even wachten.

Wat zijn jullie ervaringen met advertenties op mobiel?

We hebben advertenties op onze mobiele site. Vorig jaar was lastig, maar we zagen toch een groei. Ook gesponsorded content, zoals speciale microsites voor merken, krijgen een plekje op de mobiele site. We zien relatief goede responscijfers als mensen worden gevraagd iets te doen of achter te laten, bijvoorbeeld voor een prijsvraag of om meer informatie te ontvangen. Een oorzaak kan zijn dat mensen op hun telefoonscherm minder zijn afgeleid dan op het computerscherm, maar nog veel meer vensters openstaan en voor afleiding zorgen.

Krijgt The Guardian een iPad-app en zie je brood in dergelijke tablets?

De iPad wordt ongetwijfeld onderdeel van ons repertoire. Wij zijn een Britse krant en het duurt nog even voordat de iPad hier te koop is. Het is wel een interessante ontwikkeling voor media, zeker voor kranten. Het is weer een manier om onze contact nog beter te laten inspelen op de behoefte van lezers. Het gebruik van het apparaat is intiemer dan bij een laptop. De impact van de iPad is niet te onderschatten.

The Guardian is een kwaliteitskrant met veel achtergrondartikelen over cultuur, media, technologie en lifestyle. Kan je daar op mobiel ook wat mee of is dat ongeschikte content voor op de telefoon?

We zien dat als mensen onze iPhone-app via WiFi gebruiken ze relatief langere artikelen lezen dan bij 3G-gebruik. Ze zijn dan natuurlijk vaker thuis. Er is wel behoefte aan onze niet-nieuwsgerelateerde content. We gaan daar absoluut ook op mobiel gebied iets mee doen. Je kunt denken aan meer verticale apps, een app voor The Guardian Music bijvoorbeeld.

Hoe complex is de mobiele wereld met al zijn appstores, technische platforms en betaalmethodes voor traditionele uitgevers?

We staan nog maar aan het begin van een ontwikkeling. Mobiel is inderdaad een complexe, gefragmenteerde wereld. Niemand weet nog precies wat de basisregels voor media zijn. Het blijft continu experimenteren. Maar er is ook veel ‘ruis’ over wat uitgevers allemaal wel en niet zouden moeten doen. Belangrijk is dat je een helder beeld houdt over je eigen merk en dat zoveel mogelijk bewaakt, ook als de content wordt verspreid over tal van mobiele apparaten.

Links:

*) Steve Wing is een van de sprekers tijdens de Mobile Convention Amsterdam donderdag.

Foto: pedrosimoes7 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond