Deel dit artikel
-

Geen vaste prijzen meer

Consumenten krijgen steeds meer zeggenschap over de artikelen die ze online kopen. Sinds kort mogen ze zelfs over de prijs onderhandelen. Vaste prijzen lijken definitief te verdwijnen.

Het begon een aantal jaren geleden met zogenoemde 'bots', slimme programma's die voor de consument prijzen vergelijken. Donzen dekbed of televisie kopen? De bot zoekt uit bij welke cyberwinkel deze artikelen het goedkoopst zijn. Cyberwinkels waren aanvankelijk helemaal niet blij met deze bots, want regelmatig moesten de prijzen naar beneden worden bijgesteld om de concurrentie de baas te kunnen blijven. Maar de meeste cyberwinkels realiseren zich inmiddels dat er geen weg terug meer in. Sterker nog: vaste prijzen dreigen definitief te verdwijnen.

Als zodanig hebben bots geen invloed op de prijsstelling. De consument wordt alleen op het goedkoopste artikel gewezen. Met de komst van online veilingen is dat veranderd. Via een veiling kan op producten geboden worden, en degene met het hoogste bod mag het product dan in ontvangst nemen. Hoewel bij de meeste veilingen slechts tweedehands artikelen worden geveild, zijn er ook veilingsites die tegen flinke kortingen zelf producten inkopen om die via vraag en aanbod aan de man te brengen. De consument is dan vaak goedkoper uit dan in de winkel.

Voor fabrikanten en winkels is deze verkoopmethode echter niet ideaal: de veilingprocedure voor één artikel neemt vaak enkele dagen in beslag, waardoor grote partijen maar mondjesmaat verkocht kunnen worden. "Bovendien loop je als fabrikant het risico dat er veel te weinig geboden wordt, zeker wanneer het startbod 1 dollar bedraagt," legt marketing manager Rafael Ortiz van NexTag uit.

Tegenbod

NexTag biedt fabrikanten de gelegenheid om producten rechtstreeks aan klanten te verkopen. Die kunnen aangeven wat ze voor een artikel willen betalen, waarna aanbieders kunnen besluiten of ze op het bod willen ingaan. Ook kan een tegenbod worden gedaan. Meestal gebeurt dat binnen een uur. Opvallend is dat het om reguliere producten gaat die cyberwinkels elders op het web ook tegen normale prijzen verkopen. Zo hebben ook cyberwinkels als Egghead.com, CDW.com, Buy.now en MicroWarehouse een contract met NexTag. "Fabrikanten zien het als een extra afzetmogelijkheid," zegt Ortiz. Aanbieders die zich bij NexTag aansluiten, krijgen de beschikking over gratis software waarmee ze snel hun marges kunnen uitrekenen.

Daarnaast wordt het koopgedrag van de consument nauwlettend in de gaten gehouden. Klanten die telkens te laag inzetten, lopen het risico dat ze worden genegeerd. Aanvankelijk richtte NexTag zich uitsluitend op software en hardware. Inmiddels zijn daar ook cd's en boeken bijgekomen. Alleen Priceline.com hanteert een identieke verkoopwijze, maar richt zich op reizen, leningen en hypotheken.

Er zijn ook sites als Accompany.com en het Nederlandse Nokdown, die zich bezighouden met wat in het jargon price-pressure auctioning wordt genoemd. Gebruikers bepalen gezamenlijk wat de prijs van een artikel wordt, waarna aanbieders kunnen bieden op de levering van dat artikel. Slechts één fabrikant mag de spullen dan tegen de vastgestelde prijs verkopen. Soms wordt met één partij onderhandeld over de definitieve prijs.

Marktvorser Forrester denkt dat de structuur van de webwinkels door dit soort ontwikkelingen wel eens flink overhoop gehaald zou kunnen worden. Uiteindelijk zullen vaste prijzen zoals we die nu kennen geheel verdwijnen. De consument zal overigens wel eerst aan het fenomeen moeten wennen. Niet iedereen zal willen onderhandelen over de prijs. Price-pressure auctioning en online veilingen trekken vooral prijsbewuste consumenten aan.

www.mysimon.com
www.dealtime.com
www.bottomdollar.com
www.nokdown.nl
www.nextag.com
www.accompany.com
www.mercata.com
www.botspot.com
www.veiling.com

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan Vergeer

Ik zou nog verder willen gaan. Buiten vaste prijzen heeft de Internetter ook veel meer macht dan hij nu denkt te hebben. Het toverwoord is 'verenig u'. Loop maar eens binnen bij een Internet Provider en zeg: "Hallo, ik vertegenwoordig 1 miljoen Internetabonnees" De Frans revolutionair leider Georges Jacques Danton sprak ooit deveelzeggende en legendarische woorden "at last I perceive that inrevolutions the supreme power rests with the most abandoned" (maar dan opzijn Frans naar ik aanneem). Ik geloof dat de revolutionair Georges JacquesDanton ook in de huidige Internettijd nog gelijk heeft met zijn uitspraak. In de huidige oorlog om het grote Internetgeld ligt de macht niet bij degrote Internet Providers maar bij de 'abandoned' Internetabonnee. Althans,als geld ook macht moet voorstellen. De Internetabonnee wordt immerssteevast in waarde c.q. geld uitgedrukt. Dan weer is de Internetabonnee 1500gulden waard, dan weer staat er een prijs van 8000 gulden op zijn of haarvoorhoofd geplakt. Van enige waarde-ethiek blijkt hier overigens geensprake… De veelal fictieve waarde voor de Internetabonnee moet deastronomische bedragen vergoelijken die bijv. bedrijven als Worldonlinewaard zouden zijn. Een uiterst fragiele vorm van waardetoekenning.Worldonline heeft immers nagenoeg geen controle over haar kostbaarste bezit;de abonnee. Denk maar even mee in de trant van de revolutionair Danton: De waarde van het nieuwe Internetgeld wordt (mede) bepaald door het aantalabonnees. Hoe hoger het aantal abonnees dat een Internet provider claimt,hoe hoger de waarde die aan de Internet Provider in kwestie wordttoegeschreven. Dit kan een gevaarlijke vorm van zelfverrijking blijken enlijkt me tevens een perfecte voedingsbodem voor een nieuweInternetrevolutie: macht terug aan de Internetabonnee!Immers, als de astronomische waarde van een machtige partij als Worldonlinemede voortkomt uit het aantal abonnees dat zij vertegenwoordigt, is diewaarde of macht ook weer terug te vorderen door diezelfde abonnee. Niet alseenling. Als eenling is je stem in de nieuwe Interneteconomie niets waard.Nee, de Internetabonnee dient zich te verenigen. De Internetabonnee kan zich ook zeer eenvoudig verenigen, middels hethiervoor zeer geschikte medium Internet. Stelt u zich eens voor: u heeft een vereniging die 1 miljoenInternetabonnees vertegenwoordigt. Weet u wat zo een vereniging waard kanzijn vandaag de dag? Indien de Internetabonnee erin slaagt zich op een goedemanier te verenigen kan het de waarde van zichzelf ook zelf opeisen. Men kanzichzelf verkopen aan de hoogste bieder. Of, wellicht nog meer gewenstvandaag de dag, men kan eisen stellen aan de diensten die haar wordtgeboden. "Ik vertegenwoordig 1 miljoen Internetabonnees en zoek eendienstenleverancier die dienst a, b, c en d op een vakkundige manier levertmet een harde garantie op de QoS". Het is een kwestie van tijd denk ik. InCanada deed ik laatst boodschappen in een winkel die eigendom was deklanten. Aan het einde van elk jaar werden de winsten netjes uitgekeerd aande klanten c.q. aandeelhouders. Zou dit voorbeeld op Internet navolgingkrijgen? Zo ja, wat is dan de werkelijke waarde van Worldonline, een bedrijfdat hoofdzakelijk grossiert in Internetabonnees? Of moet ik hier wellichtschrijven "onvoorspelbare Internetabonnees". Arjan Vergeer

Floris Italianer

Ooit werden artikelen vrij verhandeld zonder dat er geld aan te pas kwam. Maar ook werd er ooit voor gekozen geld als neutraal medium te gebruiken, waardoor een produkt van eigenaar kon wisselen zonder dat er een ander produkt voor in ruil aangeboden hoefde te worden. De markt had hiermee een ideale oplossing gevonden voor de inefficiency van de markt.Door de opkomst van geld als neutraal "tussenruilmiddel" begonnen in gesloten economie"en met een relatief beperkt aantal aanbieders produkten min of meer vaste prijzen te krijgen. Die prijzen waren geldig tijdens de momenten dat de produkten werden aangeboden. Als er structureel meer vraag dan aanbod ging de prijs omhoog en vice versa.Internet brengt vraag en aanbod snel bij elkaar, waardoor er snel een prijs tot stand komt. Daarbij is er meer informatie over produkten en diensten beschikbaar zodat consumenten sneller tot aankoop vanachter de pc overgaan. Meer aankoop- en dus verkoopmomenten in een transparantere markt betekent dat er vaker (elke keer verschillende) prijzen tot stand kunnen komen.Verdwijnen vaste prijzen hiermee? Ja en nee. "Ja" voor produkten en diensten met een hoog commodity gehalte, dat wil zeggen dat vele kopers en aanbieders weten wat een produkt omvat en deze bovendien inzicht hebben in hoe de vraag en het aanbod zich ontwikkelen.Voorlopig "Nee" voor produkten met een lage omloopsnelheid. Dit geldt bijvoorbeeld voor veel retailprodukten in de schappen van supermarkten. Voordat de supermarkt de juiste informatie heeft over de bereidheid van de consument om eventueel meer te betalen dan de prijs op het pakje is marktonderzoek naar concurrenten en koopgedrag noodzakelijk. De resultaten van zulk onderzoek zijn per definitie te laat.Wanneer retailprodukten het web opkomen zal dit snel veranderen en uiteindelijk zullen er voor bijna alle produkten die zich duidelijk laten beschrijven en waarvoor er meerdere aanbieders en vragers zijn, op verschillende momenten ook verschillende prijzen tot stand komen.Vaste prijzen hebben nooit bestaan in markten met voldoende vraag en aanbod. Met internet zal de periode dat prijzen voor bepaalde produkten vast zijn alleen nog maar korter worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond