Deel dit artikel
-

‘Geen verband tussen Facebook Likes en extra omzet’

Mobiele telecomaanbieders investeren miljoenen euro’s om meer Likes te krijgen op Facebook. Een aantoonbare relatie tussen die investeringen en extra omzet en winst bestaat vooralsnog niet. Wereldwijd is gemiddeld twee procent van abonnees een Like’er van zijn aanbieder.

“Facebook krijgt in vergelijking tot andere marketingmedia veel te veel aandacht, zeker wanneer de resultaten van de campagnes onder de loep worden genomen.” John Strand van het Deense adviesbureau Strand Consult waarschuwt zijn klanten, mobiele operators, tegen de hype van Facebook. De verwachtingen zijn, vergeleken met de resultaten, te groot.

“Operators moeten hun marketinginvesteringen in perspectief zien. Dat een medium goed meetbaar is, betekent niet per definitie dat het waardevol is. Een telecombedrijf kan prijzen verlagen om meer klanten te krijgen, maar het gaat niet om hoeveel klanten ze hebben maar hoeveel die consument uitgeeft en hoe lang hij klant blijft.”

De kritiek op Facebookmarketing is niet bedoeld om operators af te wenden van sociale media. De Deen roept enkel op tot bezinning en realistisch investeringsgedrag.

Uit internationale inventarisaties bij eigen klanten blijkt, dat gemiddeld twee procent van de abonnees ook een Like heeft uitgedeeld aan die operators. De overige 98 procent niet. Strand ziet geen aantoonbare relatie tussen omzet, winst en Likes.

“Er is daarentegen wel sterk bewijs dat social media kunnen helpen om supportkosten omlaag te brengen.” Eigen discussiefora en diensten als Twitter en Facebook ontlasten de helpdesks van de telecomaanbieders.

Hi en Vodafone zijn in Nederland de enige twee mobiele aanbieders die in de top 25 Nederlandse merken staan met de meeste Likes.

Foto: zeevveez (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Tim de Vrind

Er wordt nog steeds te veel kwantitatief gedacht… Likes verzamelen kan nooit een doel op zich zijn! En hoe kom je eraan? Met alleen maar platte kortingsacties voor een like investeer je niet echt in een lange termijn relatie. Veelal zullen het koopjesjagers zijn of mensen die wat kunnen winnen.
Vervuiling van je data/klantenbestand….

Humphry Stuffertz Automo

Sterke Deense analyse… Zou het niet zo kunnen zijn dat de doelstellingen “support kosten omlaag brengen” als onderdeel van “klant gemak” een grotere rol speelt in een sociale strategie dan sales? Denk dat we dat nu met z’n allen aan het uitvinden zijn….Maar de Deen heeft gelijk een podium wat super meetbaar is en boven verwachting converteerd is natuurlijk perfect te combineren met een zoektocht op bijv FB. http://www.automo.tv PVM.

Jantine

Facebook is geen verkoop kanaal. Het is een manier om ‘always on’ te blijven bij je fans. Wat mij opvalt is dat men tegenwoordig een negatief beeld probeert the schetsen over Facebook op basis van al het geld wat er in wordt gepompt. Ze willen dit linken aan ROI. Ik ben van mening dat je social niet direct moet inzetten voor ROI, maar om een community te bouwen. En daar is Facebook een perfect platform voor.

Frank van Roij

Helemaal met je eens Jantine!! Spijker op zijn kop. Als je iets niet gebruikt waar het voor is, is het makkelijk om het af te kraken. Dat is hetzelfde als klagen dat je met je auto niet kunt fietsen.

Jhon

@Jantine/Frank, ook voor “always on” moet je een ROI hebben. Tenslotte investeer je in dit kanaal en hopelijk met een doel. Als dat community is, zul je naar mijn mening ooik daarvoor een ROI in kaart moeten brengen. Anders is alles goed. Of slecht. Fiets of auto, doelloos rondrijden is het laatste wat we in ons vakgebied moeten doen. Ik ben blij met analyses als bovenstaande omdat het duidelijk maakt dat we nog veel te leren hebben. Elke analyse is een winst. Of het nu community of sales treft. Mag duidelijk zijn dat we d’r met likes alleen niet komen 😉

Frank van Roij

@Jhon, Ik denk dat het bij de zin “veel bedrijven investeren miljoenen om meer likes te krijgen” al niet goed gaat. Je krijgt dan likes via een campagne als “like ons en je krijgt gratis x”. Je moet likes krijgen omdat mensen zich identificeren met je bedrijf en/of je content op Facebook. Als je de likes meet die op deze manier bij je binnenkomen verwacht ik dat je een hogere correlatie met succes meet. Succes kan dan ook een hechtere band met bestaande klanten zijn, wat zich wellicht pas op langere termijn in harde euro’s laat zien, maar gelijk in loyaliteit.

Jhon

@Frank, begrijp je insteek maar het gaat mij om het bepalen van KPI’s zodat je een ROI in kaart kunt brengen. Ben het absoluut eens met je opmerking over “kopen” likes. Ik heb echter veel moeite met jouw zin “…wellicht pas op lange termijn…”. Bepaal goede KPI’s vooraf zodat er geen lucht wordt verkocht en laat zien wat je presaties (lees: investering) aan waarde voor je (klant) opgeleverd hebben. Daarmee zeg ik overigens niet dat het bovenstaande onderzoek waarheid is, maar wel dat dergelijke onderzoeken/casu ons helpen kritisch te blijven kijken.

Arie Bruin

Het is tenenkrommend dat er op corporate niveau zo weinig kennis over marketingcommunicatie is overgebleven. Facebook genereert bereik en dat staat buiten discussie. Als je bereik niet weet om te zetten in resultaat (awarness, interest, desire of action) is dat een breffet van onvermogen voor de adverteerder en niet het medium.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond