Deel dit artikel
-

Geld maken met financiële zaken

Nieuwe beleggerscommunities, e-brokers en financiele nieuwssites schieten als paddestoelen uit de grond. Hoe onderscheiden die partijen zich van elkaar en hoe maken ze winst? Door Edith van Gameren

Zeventig procent van de Nederlandse internetbeleggers plaatst hun orders bij ABN-AMRO, Rabobank of Postbank, volgens een onderzoek van Belegger.nl in juni 2000. De grootste 'echte' e-broker in dat onderzoekje is Alex.nl, op de vierde plaats met 15% marktaandeel. De markt voor online beleggingen groeit sterk, daar is iedreen het over eens. "Wij gaan nog steeds uit van een aantal van 250.000 online beleggers aan het eind van het jaar", zegt Matthijs Kanis, directeur van Belegger.NL. "In augustus en september was er weinig nieuwe aanwas, maar dat wordt nu ruimschoots goed gemaakt door de nieuwkomers Binck en VMS-Keytrade die met grote marketingcampagnes de markt betreden."

Het Belgische VMS-Keytrade opende in oktober een Nederlands bijkantoor. Afgelopen juni begon e-broker Binck.nl met faciliteiten voor professionele traders, en sinds oktober ook voor de particuliere belegger. "Binnen de groeimarkt voor e-brokers is ruimte voor een specialist als Binck. De banken doen internet erbij, voor ons is het de focus", aldus Kalo Bagijn, commercieel directeur van Binck.nl. "Er zijn 150.000 internetbeleggers in Nederland, van de in totaal twee miljoen beleggers. Er zullen er nog heel veel overstappen naar internet." In de particuliere online beleggingsmarkt streeft Binck, waarin marketmaker AOT NV een meerderheidsbelang heeft, naar een marktaandeel van vijf procent. De koersinformatie wordt ingekocht bij Tijd Beursmedia, maar een groot deel van de content van de site maakt Binck zelf. Er zijn geen plannen die content te gaan verhandelen. "Wij zijn geïnteresseerd in klanten en transacties. We geven onze content vrij makkelijk weg", aldus Bagijn. "Financiële sites die het puur moeten hebben van de bannerverkoop krijgen het heel moeilijk", voorspelt hij.

Naast de brokers duiken er ook communities en nieuwsdiensten op, die het niet van transacties maar van banners en content-syndicatie moeten hebben.

Portfolio

Volgens Matthijs Kanis is er nog een tekort aan goede financiële sites. Kanis: "De prijzen voor banners en buttons zijn vrij hoog, tussen de 40 en 50 CPM. Je ziet nieuwe, grote initiatieven als TheFloor. Maar er zullen ook nog heel veel kleine partijen bijkomen."

The Floor vormt samen met Business News Radio één onderneming. Wat is het doel van deze site? "The Floor wil alle informatie en functionaliteiten aanbieden op basis waarvan beleggers hun investeringsbeslissingen kunnen maken en hun portfolio kunnen beheren", aldus marketing manager Machteld Elving. "De beleggersmarkt groeit sterk. Deze markt zal steeds meer gaan verschuiven richting internet. Met de komst van alle nieuwe partijen wordt de markt voor de belegger diffuus, wat de behoefte aan transparantie, educatie en onafhankelijke informatie versterkt." Volgens Elving maakt de site een vliegende start, met tienduizenden pageviews per dag en inmiddels enkele duizenden registraties.

Modules

De content is voor een groot deel eigen nieuws, daarnaast maakt The Floor gebruik van de newsfeeds van Het Financieele Dagblad . Bij MarketXS koopt The Floor de koersmodule, de portfoliomodule en de charts in. Voor gebruikers is de meeste informatie gratis en zonder registratie toegankelijk. "De inkomsten van The Floor komen in de eerste fase voornamelijk uit de banners en buttons op de site, en de interessante propositie voor adverteerders die de samenwerking met Business News Radio biedt", aldus Johan van Mil, salesmanager van The Floor. Geregistreerde bezoekers kunnen via e-mail gratis op de hoogte worden gehouden. De sms-alert service van The Floor kost de abonnee wel geld.

Een directe concurrent van The Floor is het al langer bestaande IEX , dat meer een platform wil zijn. "Wij willen een forum zijn waar beleggers praten, met zoveel mogelijk interactiviteit", zegt Erik Visser, business development manager van IEX.nl. "IEX moet het hebben van een loyale groep gebruikers die sterk groeit. Iedereen kan financiële content inkopen bij MarketXS of MoneyView en die samenvoegen tot een financiële site. Onze USP's zijn de opinies van ons team van zeventien columnisten en de modelportefeuille van Michael Kraland. Er zijn niet veel mensen die hun vingers daaraan willen branden", aldus Visser.

Toeleverancier

De informatie van IEX is gratis toegankelijk. Vooralsnog leunt ook deze site zwaar op advertentie-inkomsten. IEX heeft wel inmiddels een overeenkomst met MSN om in de MSN-portal de sectie beleggen van input te voorzien. IEX zoekt daarnaast naar meer betaalde diensten. Visser: "Betaalde toegang zal er niet komen. We willen in ieder geval onafhankelijk blijven, en ook geen transacties gaan verrichten op onze site."

De naam MarketXS is al even gevallen. Het is technologische toeleverancier op de markt voor financiele content en brokerage. MarketXS opereert uitsluitend in het business-to-business segment. "We leveren bouwstenen voor financiële websites", verduidelijkt marketing manager Marc Baars. "Die modules bevatten functionaliteit of content. We beheren de modules bovendien op afstand, we fungeren als ASP." MarketXS levert haar producten onder andere aan TheFloor. "The Floor heeft een eigen website. Maar de operations daarachter verzorgen wij. We leveren geen online trading platform, maar wel alles daaromheen. De technologie is ons belangrijkste product, de content is daarin geïntegreerd."

Durfkapitalist Novacap investeerde onlangs zes miljoen euro, om expansie in het buitenland mogelijk te maken. "Ik denk dat er nog een enorme groei in het leveren van content zit. Partijen als banken en vermogensbeheerders kunnen financiële content als complementaire service aanbieden. Veel sites willen met financiële content traffic generen", aldus Baars.

Newsfeed

Een andere leverancier aan consumentenwebsites is MoneyView, dat is gespecialiseerd in het vergelijken van financiële producten. Het bedrijf richt zich op meerdere doelgroepen: verzekeraars en banken, websites en financieel adviseurs. MoneyView levert bijvoorbeeld ook aan MarketXS. Het bedrijf bestaat uit een researchpoot en het 'nieuwsagenstschap' MoneyView Online, voor de helft in handen van PCM. De omzet uit de content die men levert aan sites als AltaVista , beurs.nl , Freeler en NokNok is volgens Commercieel directeur Pepijn van Kleef "mooi meegenomen". "Dat is geen primaire markt voor ons, MoneyView Online leeft vooral van de newsfeeds waarop professionele handelaars en analisten zich abonneren. MoneyView Research verspreidt de productvergelijkingsdatabase Equos ook op basis van abonnementen." Ook volgens Van Kleef zal het aantal financiële sites nog groeien. "Anderhalf jaar geleden had nog niemand hiervan gehoord; nu wil iedereen ineens financiële informatie op de site. Ik denk zelf dat deze markt erg gehyped is. Ik verwacht een forse shake-out binnen een jaar, waarbij drie of vier serieuze sites zullen overblijven."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond