Deel dit artikel
-

“Geringe vraag naar digitale factuur”

De helft van Amerikaanse internetters wil na een online aanschaf een papieren factuur ontvangen, slechts 17 procent zegt de rekening online te willen bekijken. Dat concludeert Gartner in een onderzoek over de houding van de 127 miljoen Amerikaanse internetters tegenover online rekeningen betalen. Drie modellen voor electronisch factureren zullen de overhand krijgen, voorspelt het onderzoeksbureau.

De factuur als betaalmethode wint in Nederland zelfs terrein, constateerde Multiscope eerder deze week. In het onderzoek 'E-commerce in Nederland' stelt Multiscope dat "het vertrouwen in e-commerce gering is als het gaat om online betalen". Het onderzoeksbureau constateerde dat online betalingsmethoden aandeel verloren ten koste van het aloude factureren. Het aandeel van de online betalingsmethoden is gedaald van 45 procent naar 35 procent. Het betalen via factuur groeide van 26 procent naar 38 procent.

Het meest gebruikt binnen EBPP (Electronic Bill Presentment and Payment) is volgens Gartner 'bill direct'. Bij dit systeem kan iemand op de site van het bedrijf dat de (papieren) rekening heeft verstuurd zowel betalen als de rekening nog eens bekijken. De twee andere modellen die volgens Gartner de komende jaren overwegend gebruikt gaan worden zijn 'electronic bill consolidation'en 'total bill consolidation', waarbij de rekeningen van verschillende bedrijven op één plaats worden verzameld. Het gemak voor de betaler is hiermee groter.

Een grote partij op dat gebied is het aan de Nasdaq genoteerde CheckFree Holdings . Het bedrijf handelt de betalingen af voor 3,5 miljoen mensen en krijgt per klant daarvoor 4 dollar per maand, aldus Gartner. Tegenover het voordeel voor de betaler van toegang tot zoveel mogelijk rekeningen op één plaats, staat het nadeel dat de kosten voor het afhandelen van die rekeningen hoger zijn dan bij 'bill direct'. Ook de klantenservice laat nogal eens te wensen over, aldus Gartner. Bovendien ging de introductie van deze methode nogal 'klunzig', aldus het onderzoeksbureau, wat nadelig was voor het vertrouwen van de consument.

Anderhalve maand geleden deed Jupiter Communications nog een aanmerkelijk optimistischer voorspelling over EBPP. Volgens het bureau zullen in 2005 40 miljoen Amerikaanse huishoudens hun rekeningen via internet afhandelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond