Deel dit artikel
-

Google: alle reclame, ook tv, wordt programmatic

Websites, apps, billboards en zelfs televisie zullen op termijn allemaal via automatische media-inkoop worden geëxploiteerd. ‘Programmatic’ zal domineren, aldus de Chief Marketing Officer van Google.

Lorraine Twohill was vorige week een van de sprekers tijdens de Web Summit in Dublin. Daar vertelde ze dat haar bedrijf zelf zestig procent van zijn digitale reclamebudget verschuift naar programmatic buying. Dat is een geleidelijk proces.

Programmatic buying is jargon uit de internetsector die kort gezegd inhoudt dat reclameruimte tegen een veiling per opbod wordt verkocht.

Websites stellen hun ruimte beschikbaar aan de markt en vertellen welk soort publiek er komt, adverteerders bieden op die veiling op ruimte die voldoet aan bijvoorbeeld specifieke demografische en profielkenmerken. Wie het meeste biedt mag zijn reclameboodschap tonen, tegen de prijs van een cent meer dan de nummer twee. Dat is nu althans een gebruikelijk afrekenmodel.

Veel reclameruimte op internet, en zeker op televisie, wordt nog tegen zogeheten premiumprijzen verhandeld. De uitgever zegt wat hij denkt dat zijn commerciële posities waard zijn.

Niet alle mediakanalen zijn nog geschikt voor de in Twhohills ogen optimale reclamevorm. Consumenten moeten alle reclames kunnen overslaan (skippen) en – als er audio bij zit – het geluid kunnen uitzetten. En cost per click moet ook overal een optioneel betaalmodel zijn.

*) In het novembernummer van Emerce magazine dat later deze week verschijnt, staat een achtergrondverhaal over automated trading in de omgeving van de televisiewereld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond