Deel dit artikel
-

Google en Firefox ontwikkelen reclameblokkades

Browsermakers Google en Firefox ontwikkelen ieder een eigen technologie die behavioural targeting-technologieën onbruikbaar maakt. Adverteerders kunnen hierdoor geen profielen van internetgebruikers aanleggen en persoonlijke reclames tonen.

 

Niet iedereen wil zijn digitale lot in handen geven van internetbedrijven, marketingbureaus en adverteerders. Wat technisch mogelijk is, is niet per definitie gewenst. Dat besef laten de makers van Firefox en Chrome doorsijpelen aan hun achterban, de gebruikers en ontwikkelaars.

De mensen achter deze browsers maakten gisteren beoogde maatregelen bekend om de privacy van hun gebruikers te beschermen.

Het ziet ernaar uit dat Europeanen hun privacy kunnen beschermen via de cookie-instellingen van hun browser. Firefox en Chrome willen technische opties gaan bieden die ook buiten de EU gelden, of als vangnet kunnen fungeren voor Europese surfers.

Google ontwikkelde voor Chrome waarmee internetters permanent voorkomen dat derde partijen cookies plaatsen in de browser. De software, Keep My Opt-Outs, is gericht op de Amerikaanse markt en zorgt ervoor dat de browser geen data meer verzamelt om gepersonaliseerde reclames te tonen.

Alexander Fowler van Firefox stelt zijn gebruikers en ontwikkelaars een andere benadering voor. Hij suggereert dat de browser in de toekomst een HTTP Header ‘Do No Track’ gaat uitzenden. Adverteerders en hun technologiepartners moeten op hun beurt beloven om naar zo’n signaal te luisteren en ‘deze zenders’ geen gepersonaliseerde reclames te sturen, noch op een andere manier hun persoonlijke gegevens te gebruiken.

Schematische weergave van beoogde Firefox-blokkade:

 

Dit is een grondiger afweermechanisme dan dat van Google, maar ook bewerkelijker om te implementeren. Immers, de reclame-industrie moet er expliciet zijn medewerking aan geven door.

 

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Guest

The implementation of putting a something like that in the request-headers is alike of putting a postit-note on the front door stating "please do not break in here, I would not like it". It will *maybe* read by the more honorable thieves (and possably still ignored depending on their gains for that night), but certainly ignored by the less honerable. In short : completely worthless.

guest

Mijn mening: er wordt toch wel geadverteerd, laat het dan maar relevant zijn.

Koen

Als adverteerders blijven proberen de privacymaatregelen te negeren of omzeilen, bestaat de kans dat die privacymaatregelen steeds meer rigide worden. Voor je het weet, wordt 'private browsing' een gebruikelijke manier van internetten, en worden browsers standaard uitgerust met adblockers. Een recent initiatief om zowel de marketeer als de consument tevreden te stellen is ActCorrect: een correctiemodel op online gegevens.  Zie ook: http://www.emerce.nl/press.jsp?rubriek=2178442&id=3104454

Wim Brouwer

Begrijp ik goed dat de browser van Google maatregelen treft tegen het targeted advertising van o.a…… Google?

Erwin Boogert - Emerce

Correct, maar dat is geen noviteit. Als gebruiker van de Google-webzoeker kan je je ook al afmelden voor gedragsgerelateerde reclame: http://www.google.com/privacy/ads/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond