Deel dit artikel
-

Google gaat automatisch reageren op tweets en likes

Google heeft een patent gekregen op het automatisch reageren op tweets, likes, status updates en zaken als LinkedIn-berichten. De technologie kan in de komende jaren langzaam worden toegevoegd aan het pakket bestaande Googlediensten.

Naar nu blijkt, verwierf Google al enige tijd geleden het octrooi op een systeem dat iemands sociale netwerken indexeert en leert hoe deze persoon typisch reageert op de verschillende berichten die tot hem komen. ‘Een methode om gepersonaliseerde reacties te geven.’

Het vooralsnog naamloze systeem is bedoeld om de stortvloed aan sociale berichten in werkbare kanalen te leiden. Tweets vereisen bijvoorbeeld anderen reacties dan een gedeeld bericht op Facebook, Google+ of LinkedIn. Na een zekere leerperiode zullen Googles computers reacties op sociale seintjes gaan voorstellen die passen bij iemands natuurlijke wijze van reageren.

De basis van de responsemachine is kunstmatige intelligentie.

Foto: Paul Keller (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

WebshopAdvies.nl

Misschien leuke technologie, maar slecht dat zulke zaken gepatenteerd worden. Ik weet niet wat er precies onder het patent valt, maar ik hoop niet dat dit het algemene concept van automatisch reageren op sociale media omvat. Dergelijke patenten zijn niet meer van deze tijd en remmen de natuurlijke concurrentie…

Macadelic

Klinkt als Zapier…
https://zapier.com/how-it-works/

Arjan

Ook een beetje als ifttt.com

Erwin Boogert

Ik denk dat de vergelijking met Zapuer en ifttt maar tot zekere hoogte opgaat. Die twee genereren afgemeten acties obv specifieke sets van signalen. Het patent over boodschappen, over de inhoud van de reacties.

Tot ziens sociale media

Tot zo ver het sociale deel van sociale media…

Paul Haarman

Echt een ongelooflijk goed idee: zijn we geen tijd meer kwijt aan al die Social Media. We versturen gewoon automatisch berichten de wereld in en reageren automatisch, geen omkijken meer aan. Laat die robots het maar zelf uitzoeken. Zeg beste Emerce, kunnen we dat hier ook niet toepassen. Als jullie nu gewoon zelf een aantal automatische comments onder deze artikelen plaatsen? Goed idee toch, zou daar al octrooi op zitten?

Hannah Ellens

Beste Paul, het klinkt bijna alsof je het Emerce kwalijk neemt dat Google dit patent heeft gekregen.

Overigens denk ik dat dit voor bedrijven een handige oplossing is, gezien de strubbelingen die vele (kleine) organisaties hebben met webcare. Wel denk ik dat de risicofactor enorm is. Google Translate is nog steeds geen succes en alleen geschikt voor indicaties van vertalingen, als hetzelfde gebeurt met automatische reacties kun je hele rare online dialogen krijgen..

Paul Haarman

@Hannah: Dan heb je me verkeerd begrepen hoor. Ik heb uiteraard niets tegen Emerce (was maar een voorbeeldje om te laten zien dat daar niemand op zit te wachten) en ook niet tegen Google by the way. Ik vind dit alleen niet zo’n goed plan. Authenticiteit, echte conversaties, daar gaat het toch om bij Social. En inderdaad dat kost tijd en energie, misschien soms wel teveel, maar ik vind dat dit daar niet de oplossing voor is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond