Deel dit artikel
-

Google lanceert ‘AdWords voor klein MKB’ in Europa

Onder de naam AdWords Express lanceert Google in Europa een variant van zijn advertentiedienst voor kleine, lokaal georiënterde ondernemers.

Gisteren ging de dienst in Duitsland, Engeland en Frankrijk van start. Een Nederlandse lanceringsdatum is nog niet bekend, maar niet ver weg.

Met AdWords Express richt Google zich op ondernemers met fysieke winkels die willen beginnen met internetreclame. Ondernemers hoeven enkel een omschrijving van hun werk en diensten in te vullen. Vervolgens stellen ze een maximaal maandbudget vast dat ze aan AdWords Express willen uitgeven. Google verzorgt de formulering van de advertenties en de plaatsing ervan.

Wanneer een winkeliers zijn online budget opgeeft, krijgt hij een inschatting te zien van hoeveel mensen naar zijn eigen website zullen klikken of naar zijn profielpagina op Place Pages. Dat is Googles gratis, verrijkte variant op een pagina in de Goude Gids.

AdWords Express werd in oktober 2010 gelanceerd in drie grote Amerikaanse steden. De dienst, toen nog Boost geheten, rolde sindsdien uit over het hele land. Gisteren is de internationale expansie begonnen.

De ontwikkeling en exploitatie van de digitale kant van het MKB is een van Googles speerpunten voor de nabije toekomst. De divisie Local staat onder leiding van Marissa Mayer, de vrouw die tussen 1999 en 2010 verantwoordelijk was voor de zoekmachine en aanpalende diensten.

Foto: counterculturecoffee (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Vivera Waterbedden

Interssante nieuwe dienst van Google. Ben wel benieuwd naar de kwaliteit. Mijn ervaring is dat als Google zich met de concrete invulling van hun eigen diensten gaat bemoeien, het niet altijd de meest kwalitatieve oplossingen tot gevolg heeft…

Folko - Suited Services Internet Marketing

Helemaal mee eens. Google is vooral bezig met het optimaliseren van hun eigen conversiegraad en minder met die van klanten.
Geschikte dienst voor kleine ondernemingen met een beperkt budget voor internet marketing. Echter vereisen echt effectieve campagnes aanpassingen en onderhoud van zoveel meer factoren dan alleen AdWords biedingen en keywords invoeren. Voor full service zoekmachine marketing kun je beter gespecialiseerde bureaus als Suited Services inschakelen. 🙂

Jeroen Bos

Een lokale campagne in Adwords is vrij simpel. Het opzetten vergt kennis, maar het bijhouden kan iedereen. Waar het om draait bij lokale ondernemers is, dat zij moeten leren hoe ze met Adwords om kunnen gaan. Daar zit het probleem. Een kleine lokale ondernemer moet zeker geen “‘ gespecialiseerd buro ” inhuren, omdat de onderhoudskosten van zo’n campagne een onevenredig groot deel van de besteding uitmaken. Het is net als een woekerpolis waar slechts een klein bedrag wordt ingelegd ter belegging, de rest verdwijnt in de zak van de verzekeraar als “kosten”. Voor éénmalig advies is het zinvol om kennis op dat vlak in te huren als kleine ondernemer. Voor de rest moet je er zelf een sport van gaan maken om zoveel mogelijk klanten naar je bedrijf te “lokken”. Pas als je die sport leuk vindt, heb je ook succes in Adwords. Anders wegblijven daar.

André Scholten

Altijd dubieus als een bedrijf jouw geld uit gaat geven aan zichzelf…

Loes | MKB

MKB zit hier volgens mij echt niet op te wachten. Het is precies wat Bos schrijft. MKB -ers moeten er zelf bovenop zitten. MKB heeft het te druk met dagelijkse zaken om het helmaal aan Google over te laten.

Loes

Gijs

@Folko: deze dienst van Google zet je waarschijnlijk op met een paar muisklikken en een budget van een paar tientjes per maand. Ideaal dus als je er geen verstand van hebt en/of geen tijd voor hebt. Het laatste dat een MKB-er moet doen is dure SEO consultants inhuren. De gemiddelde MKB-er heeft niet eens een goed functionerende website met actuele content.

Verder, als je hier gaat spammen Folko, zorg dan dat je zelf een fatsoenlijke site hebt voordat je meent anderen te kunnen adviseren. Suited services mag zelf wel een SEO specialist inhuren. Je hebt trouwens gratis online tooltjes die je prima tips kunnen geven.

@Loes: “MKB heeft het te druk met dagelijkse zaken om het helmaal aan Google over te laten.” Dat is toch juist het argument van en voor de Google dienst? Ze hebben het te druk en willen het daarom aan Google overlaten…

@Jeroen: inderdaad, het is altijd beter om er zelf bovenop te zitten. Dat blijft ook gewoon mogelijk, je hoeft niet voor dit abonnement te kiezen.

Bastin van Oers

Ik ben bang dat dit in een heel laag aantal van de gevallen gaat leiden tot een succes. Het onvoorbereid aan de slag gaan met Google Adwords zal ook met deze regionale dienst voor de MKB ondernemer niet gaan leiden tot een succesvolle campagne.

Wanneer de Adwords campagnes direct volledig scherp worden ingesteld kan er een mooie ROI worden bereikt. Denk wel dat hier ervaring en kennis voor nodig is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond