Google met Universal in filmpromotie ‘Jason Bourne’

Google slaat voor de tweede keer de handen ineen met een filmmaatschappij voor een uitgebreide promotiecampagne op het web. Google tuigde met Universal Pictures een drie weken durende webspeurtocht op. Spelers jagen op Jason Bourne, hoofdpersoon uit een film die is gebaseerd op boeken van thrillerschrijver Robert Ludlum.
Sinds afgelopen maandag jaagt en onbekend aantal internetgebruikers via het web op geheim agent Jason Bourne. De komende weken krijgen ze iedere dag een opdracht. Filmfans communiceren met andere geheim agenten via SearchForBourne.com, volgen blogs en bekijken YouTube-filmpjes om clous te vinden over het verblijf van de Amerikaanse overheidsspeurder. Belangstellende spelers dienen zich aan te melden met een Google-account.
Het spel is enkel toegankelijk voor internetters die een adres opgeven in Amerika, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oceanië. Winnaars maken kans verscheidene prijzen. De Jason Bourne-productie wordt gesponsord door autofabrikant VW en kaartverstrekker MasterCard.
Voor Google is het de tweede keer dat het bedrijf een gecoördineerde marketingactie houdt met een filmproducent. Voorafgaand aan de eerste vertoning van de speelfilm Da Vinci Code werkte Google samen met filmbedrijf Sony Pictures. Dat was in mei 2006.
De gezamenlijke filmcampagne is voor Google een manier om een nieuw en breed publiek ertoe te verleiden om een account aan te maken. Met dat ene account krijgen ze immers gratis toegang tot webdiensten als e-mail, agenda en een RSS-lezer. Universal weet met dezelfde actie de aandacht voor zijn nieuwe film drie weken naar voren te schuiven, voor de Bourne-fans.
Voor grotere filmproducties wordt het web steeds vaker ingezet om meer of langer aandacht op een nieuwe productie te vestigen. Jason Bourne en de Da Vinci Code trekken belangstellende surfers vanwege hun bekendheid in de offline wereld. Voor een film als Cloverfield ligt dat anders. Althans, als dat de echte naam van de film is. Want zelfs die staat voor de buitenwacht niet vast. De film verschijnt pas in januari 2008 in de Amerikaanse bioscopen.
Sinds enkele weken publiceert de producent van de film, J. Abrams, druppelsgewijs mysterieuze aandachttrekkers op het web. De officiële trailer van de film verraadt nagenoeg niets over de inhoud. En de enige bekende officiële filmsite wellicht nog minder. Er is echter wel dermate veel dermate veel rumoer rondom de productie dat fanatieke internetters los van de producent hun eigen webmysteries online beginnen te zetten. Vorige week voelde Abrams zich geroepen om aan te geven welke sites officieel zijn en welke niet. "De enige site van ons die tot nu toe ontdekt is, is 1-18-08.com."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
John Meulemans
Goed om te zien dat de mogelijkheden van het web steeds meer benut worden. Eerlijksheidshalve moet ik zeggen dat er ook in real life nog mogelijkheden zijn van knaller van campagnes. Voor de komende flick van de Simpsons verschenen er al video's met het vrijheidsbeeld + donut, maar de geniaalste zet tot nu toe vindt ik het omkatten van 7-Eleven stores naar de Kwik-E-Mart uit de serie! Check ook de post hierover op ons weblog: http://www.urbanologyblog.com/?p=257