Deel dit artikel
-

Google opent veiling voor advertenties digitale tv

Zoek- en technologiebedrijf Google begint zijn eerste grootschalige proef met bemiddeling in tv-advertenties. Adverteerders kunnen per opbod beschikbare tv-reclameruimte kopen en direct het beeldmateriaal aanleveren aan de televisiezenders. Het betreft onder 13 miljoen tv-kijkende Amerikanen.

Met zijn advertentietechnologie zette Google in 2006 meer dan 10 miljard dollar om. Op technologisch slimme wijze weet Google passende tekstadvertenties te plaatsen op websites die commerciële ruimte ter beschikking stellen. Die ruimte wordt via een veiling van trefwoorden bij opbod beschikbaar gemaakt aan adverteerders. Nu probeert het bedrijf diezelfde technische truc uit te halen op de grotere en duurder betaalde televisiemarkt.

Gisteren maakte Google de samenwerking bekend met Echostar, een relatieve nieuweling op televisiegebied. Het bedrijf ging in 1995 van start via een eigen satellietnetwerk. Eind 2006 stond de teller op 13 miljoen abonnees. Zij kijken via settop boxen naar tv-beelden die vanuit de ruimte als een deken over Amerika heen uitgezonden worden.

Google fungeert als het ware als digitale bemiddelaar tussen tv-exploitant en adverteerder. Daarnaast 'injecteert' Google de advertenties direct in het tv-netwerk van Echostars Dish Network. Het technologie heeft directe toegang tot het zogeheten head end. Via moderne settop boxen kan vervolgens gemeten worden waar welke advertentie is vertoond.

Binnen enkele maanden verschijnen de eerste 'geveilde Google-advertenties' op de 125 tv-zenders van Dish Network, het tv-bedrijf van Echostar. Vooralsnog heeft hooguit een paar dozijn adverterende klanten van Echostar toegang tot Googles commercialbemiddelaar.

Afgelopen maanden deed Google al ervaring met tv-adverteren op via het 25.000 abonnees tellende netwerk van kabelbedrijf Astound Cable uit Californië.

Google rekent Amerika's grootste kabelbedrijven al tot zijn klanten. Comcast en Time Warner gebruiken Googles advertentiediensten voor hun websites. Aangezien de tv-afdelingen van deze bedrijven over eigen verkoopafdelingen beschikken, lijkt het kenners niet aannemelijk dat Comcast en Time Warner op korte termijn Googles tv-bemiddelingsdienten in zullen zetten.

De digitale televisiereclames waar Google in bemiddelt komen enkel op digitale televisie, niet op videosite YouTube.

Een bedrijf als het Nederlandse Spotzer Media gaat ervan uit dat door dit soort ontwikkelingen tv-adverteren op langere termijn ook toegankelijk wordt voor de spreekwoordelijke slager op de hoek. Aangezien deze MKB'er niet zelf over videofaciliteiten noch -budgetten beschikt, maakt Spotzer in bulk videoreclamebeeld beschikbaar tegen een betaalbare prijs. Spotzer plant in de loop van het lopende kwartaal een kantoor in de VS te openen om de Amerikaanse markt te bedienen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond