Deel dit artikel
-

Google: ‘Uitgaven aan display-reclame vertienvoudigen’

Neal Mohan van Google denkt dat uitgaven aan beeldreclame, statische banners en video, in de komende jaren met een factor tien groeien.

De baas Display zegt in een interview met de Financial Times dat deze reclametechniek, die inhoudelijk niets met zoekmachines te make heeft, snel zal groeien. Een van de drijvende krachten achter de groei is ‘real time bidding’. Daarbij worden campagnes geen maanden van tevoren ingepland, maar acuut uitgevoerd door machines op basis van algoritmes en kennis over de klikker.

Mohan denkt dat de Display-markt an sich een nieuwe impuls krijgt en in de toekomst zelfs reclamebudgetten van tv kan afsnoepen. Daarnaast nemen dit soort geautomatiseerde biedingssystemen een deel van de functie van mediabureaus over.

De opkomst van beeldreclame stelt nieuwe eisen aan de markt. Een adverteerder wil binnenkort exact weten waar, op welke sites, zijn reclame is vertoond. Daarnaast wil hij weten of die uiting toen überhaupt zichtbaar was. Immers, veel banners, rectangles en skypscrapers worden nu wel uitgeserveerd, maar geen enkele adverteerder weet of die vertoning in beeld is geweest bij de consument.

Nederlandse adverteerders gaven in 2009 voor 205 miljoen euro uit aan display-reclame. De cijfers voor Nederland en Europa over 2010 worden in de tweede week van juni door IAB Europe tijdens het Interact-congres in Barcelona gepresenteerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond