Deel dit artikel
-

Google stapt voorzichtig in ‘native adverteren’

Googles DoubleClick is samen met een aantal uitgevers waaronder Forbes achter de schermen gestart met native advertising, reclame die er niet als reclame uitziet.

Native advertising is eigenlijk alles dat de gebruiker niet irriteert. Geen in your face-advertenties die een site (tijdelijk) overnemen, geen luidruchtige schuifpanelen met nagenoeg onzichtbare wegdrukknoppen, maar reclame die naadloos overgaat in de content. Andere benamingen zijn custom content, sponsored content, branded content, content marketing en collaborative content.

Native advertising is met andere woorden reclame die er niet als reclame uitziet. Dat kunnen webfilms zijn, langere video’s of gesponsorde content, zoals tweets. De gebruikerservaring staat voorop. Google AdWords is een voorbeeld van reclame die beter aansluit op wat de gebruiker aan het doen is.

Googles advertentiebaas Neal Mohan maakte vorige week op de conferentie thinkDoubleClick bekend dat Google ‘native formats’ gaat lanceren en daar ook veel van verwacht. Hoe het een en ander uiteindelijk zijn beslag gaat krijgen is echter nog onduidelijk, want er zijn geen diensten of middelen die adverteerders op dit punt verder kunnen helpen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Denny

Slimme zet, al is native advertising nu nog een buzzword dat te vaak gebruikt wordt om allerlei andere vormen van adverteren te rechtvaardigen, zoals Sponsored Posts op Facebook. Denk dat Emerce de juiste omschrijving hanteert: “reclame die naadloos overgaat in de content”. Laatst in een onderzoek gelezen dat website bezoekers 53% meer naar deze zogenaamde native ads kijken dan naar normale display advertenties.

Z.Eur

Sommige native ads in de US zijn dusdanig gelijk aan de site dat je inderdaad geen idee hebt dat het reclame is.
De conversie rates moet je denk ik als adverteerder ook met een korreltje zout nemen.

Erik

Denny interessant! Kan je dat onderzoek delen?

Jeroen

Relevante, kwalitatieve content op de plek waar de consument deze ook verwacht aan te treffen is volgens mij de beste vorm van reclame. Een behoorlijke open deur, mag ik hopen 😉 En het sponsoren van deze content door adverteerders laat zien dat adverteerders dat ook heel goed beseffen.

Uit de buzz omtrent native advertising maak ik op dat adverteerders graag nog minder intrusive willen overkomen, hoewel Zalando in korte tijd erg bekend is geworden op de ‘intrusive’ manier. Als native content en reclame (haast) niet meer te onderscheiden zijn; wanneer spreken we dan van sluikreclame?

Christian

Goed dat dit zo nog eens wordt uitgelegd en bedankt voor de interessante links Denny!

Ik denk dat native advertising of branded content, hoe je het ook wilt noemen, zeker een voordeel kan zijn voor adverteerders aangezien banners steeds minder effectief lijken te zijn. Zolang de informatie maar waardevol en van toegevoegde waarde is voor de website waar het op geplaatst wordt.

Gizmodo integreert het bijvoorbeeld ook inmiddels in hun content http://salesexpert.biz/how-native-advertising-is-kicking-serious-banner-ad-butt-and-what-you-can-do-about-it/.

Edwin Vlems

De beste content is toch ook meteen de beste reclame, of begrijp ik het niet? Je content bewijst dat klanten bij jou moeten zijn, advertising is niet nodig (ook native niet).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond