Deel dit artikel
-

Googletopper krijgt wereldfunctie bij … Xiaomi?

Hugo Barra, een van de gezichten van Googles Android, gaat werken voor een grote ‘onbekende’ telefoonmaker. Barra moet de Xiaomi’s over de hele wereld helpen uitrollen, onder aanvoering van een baas die een Chinese kopie van Steve Jobs is.

De verhuizing van Amerika naar China is er een van de ene gigant naar de andere. Xiaomi mag in het westen dan geen bekende naam zijn, maar in China gaan de Androidtelefoons van deze fabrikant als warme broodjes over de toonbank. Honderdduizend in anderhalve minuut, op piekmomenten.

Barra bevestigt op zijn GooglePlus-pagina dat hij over een paar weken van baan wisselt. “Ik ga helpen het bedrijf en de telefoons wereldwijd bekend te maken.”

Mogelijk heeft zijn vertrek bij Google ook te maken met een liefdesdrama: Google-topman Sergey Brin Brin heeft een affaire met een voormalige liefde van Google-topman Hugo Barra.

Xiaomi’s zijn gewone Androidtelefoons, maar met een erg sterk Applesausje. Het image van Apple is in alles doordrenkt: van de producten tot de kledingstijl van CEO Lei Jun. Sprekend iPhone. Sprekend Steve Jobs.

Het kopiëren van de Appleuitstraling heeft ertoe geleid dat Xiaomi in China meer Androids verkocht dan er iPhones werden verkocht. De waarde van het private bedrijf: meer dan tien miljard dollar.

Het wordt interessant om te zien hoe Barra de ‘Android-iPhone’ over de wereld weet uit te rollen. Twee geleden gaf het bedrijf al aan dat internationalisering een flinke klus wordt:

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

“Chinese kopie van Steve Jobs” dat mag je letterlijk nemen, vooral dat woord “kopie”.

Sjonge, de keynote speech van die gast is echt gewoon genant om naar te kijken. Zelfde kleertjes, zelfde lege podium met groot scherm, zelfde manier van powerpointen. Echt letterlijk élk detail is een kopie van Apple en dan weer precies nét mis. Ik zou me toch echt doodschamen als ik letterlijk Steve Jobs na ging lopen doen op een podium en het nog serieus menen ook. Deze man is er duidelijk apetrots op. Andere cultuur. Andere normen.

Het blijft toch frappant… Chinese bedrijven bedenken NOOIT iets zelf. Waarom? Het hoogste goed is namaken, verbeteren en goedkoper maken van wat in het Westen bedacht is. Hoe komt dat toch? Moet iets cultureels zijn. Je maakt mij niet wijs dat er geen creatieve Chinezen zijn.

Is er een sinoloog die ons dit kan uitleggen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond